nieuws

Merel van Vroonhoven (AFM): “Geen intentie om slechte verzekeringsproducten te verkopen”

Archief

Ze is pas drie weken voorzitter van de AFM, en gisteren had ze haar vuurdoop bij de presentatie van het jaarverslag. Het FD sprak Merel van Vroonhoven na afloop aan op haar verleden bij Nationale-Nederlanden en de woekerpolissen.

Merel van Vroonhoven (AFM): “Geen intentie om slechte verzekeringsproducten te verkopen”

Van Vroonhoven heeft de ‘woekerpoliscultuur’ zelf meegemaakt, als directielid van Nationale-Nederlanden, hoewel ze zelf niet verantwoordelijk was, schrijft het FD.

“De intentie was nooit om slechte verzekeringsproducten te verkopen”, zegt ze nu tegen het FD. “Maar ik heb de druk van de commercie zelf ervaren. Ieder jaar moest de winst weer iets groter zijn. Ruimte voor tegengeluiden was er niet.”

Dat is nu anders, denkt Van Vroonhoven. “Die producten stammen uit de jaren 90, de tijd vóór de oprichting van de AFM. Ook wordt het interne toezicht bij financiële instellingen opgetuigd. En een minder monomane focus op rendement hoeft echt niet het einde van de Nederlandse financiële sector te betekenen.”

Reageer op dit artikel