nieuws

Zorgverzekeraars drukken kosten, maar geven fors meer uit aan strijd om klant

Archief

Onder druk van de marktwerking hebben zorgverzekeraars scherpe prioriteiten gesteld in hun eigen bedrijfsvoering. Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel zijn de bedrijfskosten licht gedaald. Daarentegen zijn de kosten om nieuwe klanten te werven gestegen, en wel met 84%.

Zorgverzekeraars drukken kosten, maar geven fors meer uit aan strijd om klant

Dit blijkt uit een analyse van die het FD maakte op basis van cijfers van de Nederlandsche Bank. Toen de marktwerking net was ingevoerd in 2007 bedroegen de acquisitiekosten nog geen 16% van de bedrijfskosten.In 2012 liep dat percentage op tot 30%. Verzekeraars wisten in diezelde periode hun totale bedrijfskosten met 3,7% te laten dalen tot € 1,6 mrd, op € 38 mrd aan premie-inkomsten.
(FD, pag. 5)
Zie ook:
Lagere zorgpremies, hogere kosten
(NRC, pag. 18)

Overig verzekeringsnieuws dit weekend in de media:
Fundamentele keuzes nodig over pensioenen, in plaats van technische discussie
(FD, pag. 8)
Spaarders DSB dagen DNB voor rechter
(AD, pag. 9)
FBTO beste grote zorgverzekeraar
(AD, pag 19)
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.