nieuws

‘Met SNS Reaal terug naar onze sociale oorsprong’

Archief

Gerard van Olphen, bestuursvoorzitter van SNS Reaal, schrijft een ingezonden stuk in het FD over de maatschappelijke verantwoordelijkheid.

‘Met SNS Reaal terug naar onze sociale oorsprong’

"Toen de bomen tot in de hemel groeiden, hebben banken niet genoeg maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen. Nederland is gebaat bij een gezond bankwezen en een divers bankenlandschap. Als de commissie- Wijffels met haar advies ‘Naar een dienstbaar en stabiel bankwezen’ over de toekomst van de Nederlandse bankensector één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het dat banken in het verleden te complex zijn geweest in hun dienstverlening. Het is dan ook tijd om, ook vanuit SNS Reaal, het antwoord te formuleren op de vraag: wat is het nieuwe bankieren?
Het sleutelwoord is bescheidenheid.
(..)In de jaren dat alle bomen tot in de hemel groeiden, hebben banken en verzekeraars hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet genoeg genomen. Verkeerde beloningsprikkels nodigden uit tot complexe producten. Internationalisering, ongebreidelde groei en rendement werden belangrijker dan mensen, moraal en maatschappelijke meerwaarde. Niet voor niets riep minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem recentelijk op tot een nieuw moreel kompas in de financiële sector.
 
Bij SNS Reaal zijn wij bij voorkeur onderdeel van de oplossing. De financiële sector moet meer eenvoud in geldzaken bieden. Niet alleen op productniveau, maar ook vanuit organisatieperspectief.
Dit sluit naadloos aan bij het rapport van de commissie-Wijffels. Wij zien de komende periode als een kans om ons concern beter in te richten op deze nieuwe realiteit.
(..)Ieder bedrijf praat tegenwoordig over de stip aan de horizon. Voor banken en verzekeraars is het moreel kompas naar mijn idee minstens zo belangrijk. Het gaat er niet om welke omvang optimaal is, maar op welke kwaliteit de klant kan rekenen.
(..)Iedereen is gebaat bij een consument die beseft dat de bomen niet tot in de hemel groeien; bij een overheid die terughoudend is met regelgeving; bij politici die begrijpen dat Nederland kan profiteren van zijn grote buitenland; bij beleidsmakers die weten hoe het klantbelang in de praktijk centraal kan worden gesteld en bij opinieleiders die de sector constructief- kritisch benaderen om zaken eenvoudiger en beter te maken. Wij zien drie speerpunten voor onszelf: 1. Het nieuwe bankieren is te allen tijde dienstbaar aan de klant. Het maatschappelijk nut gaat dus vóór rendement."

Lees het volledige artikel in FD Opinie, pag. 11
 
Overig verzekeringsnieuws vandaag in de media:
Recordaantal wanbetalers zorgpremie
(AD, pag. 11)
Vaker achterstand op hypotheeklast
(Telegraaf, pag. 8)
 
Miljoenenclaim tegen Binck
(NRC, pag. E2)
Juristen verdeeld over slagingskansen BinckBank in miljoenenzaak zorgplicht
(FD, pag. 19)
Rabo ziet binnen twee weken Libor-schikkingen
(Telegraaf, pag. 25)
Rabo met vermoedelijke schikking van $ 1 mld op tweede plek in Liborschandaal
(FD, pag. 13)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.