nieuws

Verzekeraars snijden in ondersteuning intermediair

Archief

ASR schrapt buitendienst Leven/Bancair

 

ASR en BNP Paribas Cardif hebben de ondersteuning van het intermedair via een eigen buitendienst drastisch teruggeschroefd. ASR neemt afscheid van alle accountmanagers Leven, Bancair en Pensioenen; Cardif houdt nog twee buitendienstmedewerkers op de weg.

 

Bij ASR worden de 43 betrokken medewerkers boventallig verklaard; het gaat om 41 accountmanagers en 2 regiodirecteuren. Aanleiding voor de maatregel zijn de slechte resultaten in het levenbedrijf. De buitendienst Schade (35 medewerkers) blijft vooralsnog gehandhaafd. "Met name de verkoopresultaten van de productlijn staan ernstig onder druk", laat woordvoerder Daan Wentholt weten. "Daarom zijn we genoodzaakt dit besluit te nemen. Bovendien zijn de nieuwe producten minder complex, waardoor minder ondersteuning nodig is." Voor de betrokken accountmanagers treedt het sociaal plan van ASR in werking, waarbij naar een andere passende functie zal worden gezocht. De ondersteuning van het intermediair wordt ondergebracht in de nog op te richten afdeling Intermediairservices, die vanuit het Utrechtse hoofdkantoor zal opereren.

Het levenbedrijf van ASR heeft in de eerste helft van dit jaar 15% minder omzet geboekt, vooral door een 38% lagere koopsomproductie. De verkoop van bankspaarproducten valt volgens Wentholt niet tegen.

 

Cardif

BNP Paribas Cardif gaat het hypotheekintermediair voortaan digitaal en telefonisch vanuit het hoofdkantoor in Oosterhout bedienen via de afdeling Desk Accountmanagement. Van de drie accountmanagers die nog restten van de oorspronkelijke veertien is inmiddels afscheid genomen. Volgens woordvoerder Nadja Doodkorte is de maatregel het logische gevolg van het twee jaar geleden in gang gezette beleid om de digitale ondersteuning van het intermediair door Desk Accountmanagement steeds verder te intensiveren met verschillende tools. "Uit onderzoek blijkt dat dit goed werkt en door veel hypotheekintermediairs als zeer efficiënt wordt ervaren. De traditionele buitendienst werd nog onvoldoende gewaardeerd." BNP Paribas Cardif heeft nu nog twee 'traditionele' accountmanagers over, die face to face-contact hebben over kredietbeschermers.

 

Anderen

Nationale-Nederlanden zegt de afgelopen twee jaar al een “kwaliteitsslag” te hebben doorgevoerd in de buitendienst. “Deze is aangepast aan de marktomstandigheden en efficiënter gaan werken, waardoor de dienstverlening richting het onafhankelijke intermediair is verbeterd. Vanzelfsprekend houden wij de ontwikkelingen in de markt nauwlettend in de gaten.” NN heeft ongeveer honderd mensen in de buitendienst. Aegon heeft twee jaar terug de buitendienst al teruggesnoeid, waarbij veertig banen kwamen te vervallen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.