nieuws

Minder vertrouwen in goede afloop claim

Archief

Het vertrouwen van consumenten dat verzekeraars daadwerkelijk hun schadeclaim uitbetalen is de afgelopen drie jaar aanzienlijk gedaald. Dit blijkt uit de CVS Consumentenmonitor die vandaag is gepubliceerd door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars. De consumenten geven ook aan dat de polisvoorwaarden nog een stuk duidelijker kunnen.

Minder vertrouwen in goede afloop claim

In 2009 dacht nog 56% van de consumenten dat een claim volledig wordt vergoed, nu heeft nog maar 41% van de ondervraagde consumenten die verwachting. Ook was nog 79% er in 2009 van overtuigd dat een claim goed werd afgehandeld. Drie jaar later is dit gedaald tot 62%.

Hoewel verzekeraars druk bezig zijn met het vereenvoudigen van hun voorwaarden, staan deze bij meer dan de helft van de consumenten in de top drie van zaken die voor verbetering vatbaar zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan ‘geen kleine lettertjes’ het belangrijkst te vinden. Als ze toch worden toegepast moeten ze helder zijn omschreven.
De waardering van consumenten voor de financiële sector is nog steeds laag. Vorig jaar scoorden verzekeraars en banken beiden een 5,9. De afgelopen jaren bleef het rapportcijfer van verzekeraars tamelijk stabiel met een daling van 0,4 rapportpunt. De waardering voor de eigen verzekeraar ligt hoger: levensverzekeraars scoren hier gemiddeld een 7,1; schade- en zorgverzekeraars beiden een 7,7.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.