nieuws

Keurmerken amper bekend bij consument

Archief

De diverse keurmerken in de financiële dienstverlening genieten nauwelijks bekendheid bij consumenten. Maar liefst 95% van hen kan geen enkel keurmerk noemen dat hen zou moeten helpen bij de zoektocht naar een goede aanbieder of bemiddelaar. Dit blijkt uit de Keurmerkmonitor, een jaarlijks onderzoek van Keala Research onder 1.300 consumenten.

Keurmerken amper bekend bij consument

De twee keurmerken die de respondenten nog wel spontaan weten te noemen, zijn geen keurmerken: AFM (17%) en Kifid (10%). De echte keurmerken komen niet of nauwelijks spontaan op bij de consumtent. Als de ondervraagden namen van bestaande keurmerken voorgelegd krijgen, staat het met de kennis iets beter. De Stichting Erkend Hypotheekadviseur geniet dan de grootste bekendheid (28%). Het nog jonge Keurmerk Klantgericht Verzekeren is slechts bij 6% bekend.
Ondanks de grote onbekendheid met de bestaande keurkmerken hechten de consumenten er wel waarde aan. Van de ondervraagden vindt 63% een keurmerk belangrijk bij de aanschaf van een financieel product of financiële dienst. Bij alle andere producten en diensten ligt dit volgens Keala aanmerkelijk lager (38%). 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.