nieuws

Driessen (Aegon) wil streep onder woekerpolisaffaire

Archief

‘We moeten in alle opzichten deugen’

 

Als het aan Aegons directeur Communicatie Jan Driessen ligt, wordt er niet meer gesproken over de affaire over de hoge kosten van beleggingspolissen. "Die affaire achtervolgt ons nog iedere dag. Ik trek de laatste tijd steeds minder het boetekleed aan; de tijd is rijp om er een vette streep onder te zetten."

 

Driessen legt in het blad Verzekerd! van het Verbond van Verzekeraars uit hoe Aegon het roer heeft omgegooid: “Ik denk oprecht dat we de goede richting zijn ingeslagen, ja. Aegon is ooit opgericht als onderlinge corporatie, maar in de jaren negentig zijn wij steeds meer een aandeelhouderscorporatie geworden. Als je hier binnenkwam, was het eerste wat je zag een groot scherm met de beurskoersen.”

Het nieuwe Aegon, dat afscheid nam van vierhonderd medewerkers – die deels werden vervangen – en een groot aantal intermediairs, voelt zich volgens Driessen verantwoordelijk voor de financiële ontwikkeling en bewustwording van bestaande en toekomstige klanten. “Producten moeten toegevoegde waarde bieden, op een begrijpelijke manier: daar komt het in de kern op neer. Voldoet een product niet langer aan dat profiel, dan wordt het niet langer gevoerd.”

Sociale media heeft de consument nog mondiger gemaakt, aldus Driessen. “De consument die niet kon communiceren, doet dat nu met kracht. De communicatieketen is dus blijvend omgekeerd en dat betekent dat we onszelf niet mooier kunnen voordoen dan we zijn. We moeten in alle opzichten deugen – tot op het bot.”

 

Naïef

Aan dat beeld helpt het slepende compensatietraject voor beleggingspolissen niet mee. Driessen erkent dat de producten anders verkocht hadden moeten worden en dat er terecht aandacht voor is geweest bij politiek en media. "Ooit zijn die producten in de markt gezet met de beste bedoelingen. Naïef misschien, zeker, maar daar hebben we ook onze verantwoordelijkheid voor genomen. We zijn aan de slag gegaan met ‘best practices’ van de minister, hebben ruim een miljoen polissen doorgeakkerd, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat het geen zin meer heeft te blijven terugkijken."

 

Wendbaarheid

Driessen hekelt in Verzekerd! verder het geloof in de branche dat er niets zal veranderen. "Straks biedt Facebook verzekeringen aan, begint Ikea een eigen bank en gaan mensen op Facebook zelf onderlinge verzekeringsconstructies opzetten. De wendbaarheid in onze bedrijfstak moet in die zin echt met een factor twintig omhoog."

 

Jan Driessen vindt dat de branche nog wel wat sneller kan inspelen op veranderingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.