nieuws

Aanbieders weinig positief over eigen innovatievermogen

Archief

Medewerkers van financiële dienstverleners geven hun organisatie gemiddeld een magere 6,2 voor innoverend vermogen. Verzekeraars doen het daarbij met een 5,9 nog slechter dan banken, die een 6,6 scoren. Dit blijkt uit  een onderzoek naar innovatiekracht in de financiële sector dat IG&H Consulting & Interim in mei en juni van dit jaar uitvoerde onder ruim 200 medewerkers van financieel dienstverleners. 

Aanbieders weinig positief over eigen innovatievermogen

Collega's blinken niet uit in creativiteit en innovatiezin, stellen de deelnemers aan het onderzoek. Wel vindt men zichzelf innovatiever dan de eigen organisatie. Vooral de top van de organisatie moet het ontgelden. Innovatie staat weliswaar bij de helft van de bedrijven op de agenda, maar het management heeft volgens de medewerkers vaak geen duidelijke visie op innovatie en geeft er weinig prioriteit aan.  

De uitkomsten bevestigen volgens IG&H een beperkt gevoel van urgentie om te innoveren in de top van financiële bedrijven. "Het grote probleem is dat financiële dienstverlening van oudsher draait om langlopende contracten en klantrelaties", aldus IG&H. "Nieuwe producten ontwikkelen en in de markt zetten is tijd- en geldrovend. Financiële dienstverleners kampen bovendien met andere verplichtingen die de aandacht afleiden van de de langetermijnnoodzaak om te vernieuwen. Daarnaast is de cultuur van financiële dienstverleners van oudsher gericht op risico mijden, op stabiliteit."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.