nieuws

Benul over kosten beleggen ontbreekt bij consument

Archief

Consumenten stellen de kosten van beleggingsproducten belangrijk te vinden maar in de praktijk weten ze doorgaans niet wat ze zelf aan kosten kwijt zijn. Vooral mensen die beleggen bij adviseurs en vermogensbeheerders kennen nauwelijks de hoogte en samenstelling van de kosten. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse Consumentenmonitor van de AFM.

Benul over kosten beleggen ontbreekt bij consument

Slechts de helft van de ondervraagde beleggers denkt op dit moment inzicht te hebben in de kosten die ze gemiddeld per jaar betalen. Een ruime meerderheid van de mensen die hulp heeft van een beleggingsadviseur (73%) of een vermogensbeheerder (62%) weet dit niet.
Voordat ze begonnen met beleggen heeft ongeveer de helft van de ondervraagde beleggers informatie over de kosten gezien. Bij mensen die beleggen via een adviseur of vermogensbeheerder ligt dit percentage lager dan bij zelfstandige beleggers. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 1 op de 3 beleggers verwacht de komende drie jaar gemiddeld meer dan 10% brutorendement per jaar te behalen. Desgevraagd zegt 44% van de beleggers niet te weten wat ze vorig jaar aan rendement hebben behaald. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.