nieuws

OTOdirect.nl vergelijkt ‘af fabriek’ autoverzekeringen

Archief

Ook Consumentenbond heeft plan voor autopolisvergelijker

 

Deze maand vindt de introductie plaats van OTOdirect.nl, volgens initiatiefnemers Arthur Goes en Bob Salm de eerste onafhankelijke vergelijkingssite voor autoverzekeringen waarop de consument de nettopremies van verzekeraars met elkaar kan vergelijken.

 

Op de site zelf kunnen geen polissen worden gesloten en ook wordt er niet doorgelinkt naar verzekeraars of assurantiekantoren. Daarom is OTOdirect niet vergunningplichtig, volgens de AFM. “Je zou OTOdirect kunnen zien als een experiment gericht op het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor vergelijkingssites”, aldus Arthur Goes, die verantwoordelijk is voor het concept. “Omdat de beloningsvorm 'provisie' zijn langste tijd inmiddels heeft gehad, is het wenselijk een vergelijker in de markt te zetten die uitgaat van nettopremies exclusief de kosten van advies.”

Een extra stimulans voor de lancering van een nettopremievergelijker was voor Goes het feit dat een aantal intermediairverzekeraars plannen ontwikkelt om op de eigen website ook verzekeringen tegen nettopremies aan te bieden.

 

Volmachtpremies

Net als de andere vergelijkingssites werkt OTOdirect samen met een dataleverancier: Volmachtpremies.nl. “Zij verzamelen de productinformatie, althans de premiemodellen, wij sturen de gegevens heen en weer, krijgen de premies terug en presenteren die aan de sitebezoeker”, zegt Salm, die verantwoordelijk is voor de ICT. “We hoeven dus zelf geen producten in te regelen. Als een verzekeraar wil meedoen in de vergelijkingen, dan moet hij eigenlijk niet eens bij ons zijn, maar bij Volmachtpremies.”

OTOdirect heeft nu bijna alle grote intermediairverzekeraars in de vergelijkingen zitten, aldus Goes: “Het assortiment dekt redelijk de markt, met uitzondering van de direct writers, zoals de Allsecurs en Ditzo’s van deze wereld. Ook Centraal Beheer en FBTO zijn nu nog niet in de vergelijking opgenomen. Maar ik denk wel dat dat gaat komen”, zo is zijn ‘buikgevoel’.

 

Social media

De vindbaarheid van OTOdirect voor consumenten moet via social media als Twitter en Facebook vorm gaan krijgen. Het ‘low cost’-businessmodel maakt dat noodzakelijk. “We werken met lage marges omdat we geen verzekeringen sluiten, dus voor ons geen dure massamediale campagnes”, aldus Goes. “We zijn ook heel benieuwd wat nu eigenlijk de kracht is van de sociale media.”

 

Onderhandelen

Goes en Salm hebben zichzelf nog twee maanden de tijd gegeven om de kinderziektes uit OTOdirect te halen. “Consumenten die nu op de site komen, proberen we te betrekken bij de verdere ontwikkeling ervan. Je zou kunnen zeggen dat het voor de consument niet gebruikersvriendelijk is dat op of via de site geen polissen kunnen worden gesloten, maar op het moment dat je naar abonnements- en/of feestructuren gaat die variabel zijn, is daar geen oplossing voor. We zouden kunnen gaan doorlinken, maar dan moeten we afspraken gaan maken met bemiddelaars en dat willen we niet. In het najaar zullen we samen met een partner een keuzetraject starten om sitebezoekers te ondersteunen bij het vinden van een adviseur. Dan moeten we ook inzicht gaan geven in de beloningsstructuur van een adviseur. Desnoods kan een consument daarover gaan onderhandelen. De prijs van een polis is ‘af fabriek’ bekend en kijk maar wat je voor een eventueel aanvullend advies overhebt. Dat zal voor een WA-verzekering veel minder zijn dan voor een cascopolis. Een adviseur moet zijn toegevoegde waarde voor een klant dus goed duidelijk kunnen maken.”

 

Consumentenbond

Ook de Consumentenbond heeft plannen om voor het einde van het jaar in samenwerking met Intrasurance een vergelijkingswebsite voor autoverzekeringen te introduceren, toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die in het bezit zijn van de AM-redactie. Deze autoverzekeringsvergelijker, die in tegenstelling tot OTOdirect, nog uitgaat van tarieven inclusief provisie, wordt in de markt gezet in navolging van de Zorgvergelijker waar de bond vorig jaar november mee kwam. Momenteel worden verzekeraars uitgenodigd om te participeren in dit nieuwe project. De autoverzekeringsvergelijker van de bond wordt gevoed met tariefinformatie vanuit MoneyView en ‘kwalitatieve’ informatie uit Consumentenbond-onderzoeken. Verder treedt de Consumentenbond op als eerstelijns informatiedesk voor verzekeringnemers. Intrasurance zorgt voor een koppeling tussen de vergelijkingssite en alle participerende verzekeraars en zal bij de niet-volmachtverzekeraars een leadprovidervergoeding voor de bond incasseren. Voor de volmachtverzekeraars zal Intrasurance daarnaast als gevolmachtigd agent gaan fungeren.

Op het gebied van vergoedingen zegt de Consumentenbond ‘een maximale transparantie’ na te streven. Dat betekent dat de verzekeraars, naast enkele duizenden euro’s aan eenmalige aansluitkosten, per gesloten verzekering een uniforme vaste vergoeding aan de Consumentenbond betalen. Hoe hoog deze is, vermeldt de bond nog niet. De volmachtverzekeraars betalen daarnaast doorlopend € 40 per jaar per gesloten verzekering aan Intrasurance voor de volmachtwerkzaamheden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.