nieuws

Nationale-Nederlanden zet stappen in prijsbeleid per kanaal

Archief

Nationale-Nederlanden (NN) lanceert vanaf 2013 een nieuw prijs- en productbeleid voor verzekeringen die zowel via het intermediair als via het directe kanaal worden aangeboden. De verzekeraar introduceert per kanaal een tarief voor de risicopremie en de kanaalspecifieke distributiekosten. NN komt begin augustus met een nieuwe autoverzekering die via beide kanalen wordt aangeboden. Levenproducten volgen later dit jaar.

Nationale-Nederlanden zet stappen in prijsbeleid per kanaal

"Deze stap is een logisch vervolg op de stappen die we vorig najaar hebben gezet", stelt verkoopdirecteur Fred Toussaint. Toen voegde de intermediaire verzekeraar labels samen en introduceerde het een direct kanaal (via internet en telefoon).
In het nieuwe prijsbeleid onderscheidt NN voor zowel het directe kanaal als het intermediair twee componenten. De basis wordt gevormd door de risicopremie en de vaste kosten. In de tweede component, 'de kanaalspecifieke' distributiekosten is sprake van een verschillend tarief voor afzonderlijke distributiekanalen. Toussaint: "Denk aan de kosten voor het onderhoud van de webomgeving en een callcenter voor het directe kanaal en ondersteuningsteams voor het intermediair. Vooralsnog zijn die kosten lager voor het intermediair dan voor het directe kanaal, al moet het intermediair natuurlijk ook nog zijn eigen advieskosten daarbij optellen."
Totdat het nieuwe prijs- en productbeleid in de systemen is verwerkt, hanteert NN een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediars 7% lager ligt dan bij het eigen kanaal. Eerder introduceerde NN die korting al bij haar woonhuisverzekering. Dat geldt straks ook voor de nieuwe autoverzekering. Voor de levenproducten die de maatschappij later dit jaar wil introduceren zal ook een prijsverschil per kanaal ontstaan.

De vraag is of tussenpersonen met die 7% uitkomen wat hun advieskosten betreft. Toussaint: "Ons nieuwe prijsbeleid geeft de tussenpersoon een goede uitgangspositie en ruimte om zijn toegevoegde waarde te laten zien als financieel adviseur. Er zullen altijd veel consumenten blijven die goed advies nodig hebben. Als maatschappij die is opgegroeid met het intermediair onderschrijven wij die boodschap van harte."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.