nieuws

Grote verschillen in rapportage klachten door verzekeraars

Archief

Verzekeraars scoren heel erg verschillend als het gaat om het melden van klachten en de behandeling daarvan. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting ODIN. In absolute zin (totaal aantal klachten) krijgt Nationale-Nederlanden de meeste klachten, maar relatief scoort Centraal Beheer op dit vlak twee keer zo slecht.

Grote verschillen in rapportage klachten door verzekeraars

ODIN deed onderzoek naar de klachtafhandeling in 2011 bij de 47 verzekeraars die zijn aangesloten bij het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV). Vorig jaar hanteerde het KKV voor het eerst een nieuw item, het aantal klachten per 10.000 verzekerden. Hierop gebaseerd scoort Centraal Beheer het slechtst: 337 klachten per 10.000 verzekerden. Nationale-Nederlanden, dat in absolute zin de meeste klachten scoort, krijgt 160 klachten per 10.000 verzekerden. Reaal rapporteert slechts 7 klachten op dezelfde hoeveelheid klanten en Delta Lloyd zelfs maar 0,8.
Nationale-Nederlanden (130), Aegon (93), Centraal Beheer (88), Reaal (64) en  Interpolis (51) worden in absolute zin het meest geconfronteerd met Kifid-klachten. Ook in het toewijzen van de klacht (de klant wordt in het gelijk gesteld) zijn grote verschillen zichtbaar tussen de verzekeraars. Aegon 'scoort' hierbij volgens de eigen rapportage 78%, terwijl Allianz niet meer dan 32% van de klachten toewijst.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.