nieuws

‘De simpelste wijzigingen nemen te veel tijd in beslag’

Archief

Wie: Assurantiekantoor Bremer

Waar: Oosterend, Texel

Sinds: 1954

Medewerkers: 6

Relaties: 1.900

 

Assurantiekantoor Bremer is in 1954 opgericht door Siem Bremer. Zoon Koos besloot in 1972 zijn vader een jaartje te gaan helpen, maar werkt er nog steeds. Broer Kees volgde in 1980. De oudste dochter van Koos, Ineke Bremer, werkt inmiddels ook in het bedrijf na een studie Bedrijfskunde. De drie familieleden zijn ook de vennoten in het bedrijf. Het werken op een eiland heeft volgens Ineke plussen en minnen. "Het grote voordeel is wel dat Texelaars graag zaken op Texel doen. Ze zullen niet snel een adviseur van de vaste wal inschakelen. Nadeel is dat de geografische markt beperkt is en sommige dingen zoals inspectie en expertise wat meer voorbereiding vragen van onze kant."

?

Met welke verzekeraars doen jullie zaken? 

We hebben ongeveer 25-30 agentschappen, maar een stuk of 5 verzekeraars waar we de meeste zaken mee doen. Tevens doen we zaken met een beursmakelaar en een postenbank.

 

Bij welke brancheorganisatie zijn jullie aangesloten? 

We zijn van oudsher lid van de NVA en nu lid van Adfiz. 

 

Wat zijn de adviesterreinen?

Schade en inkomensverzekeringen. Dit doen we voor particulieren, zzp, mkb, (semi)overheid en agrarisch. Ook zijn wij een Regiobank-kantoor. We doen geen hypotheken.

 

Welke rol speelt internet in de ?bedrijfsvoering?

Voornamelijk ondersteunend en informatief. Onze klanten hebben de mogelijkheid om digitaal hun polissen in te zien, verder is onze website het visitekaartje van ons bedrijf. 

 

Wat is het voornaamste markt-?gebied van het kantoor?

Ons marktgebied is Texel en mensen die een speciale band met Texel hebben. Daarmee bedoelen we mensen die hier vandaan komen en nu, zoals wij zeggen, “aan de overkant wonen” of mensen die hier (deels) wonen en een bedrijf aan de wal hebben. Ook hebben wij hier vakantiehuisjes voor mensen verzekerd. Ik denk dat het werken op Texel goed vergelijkbaar is met het werken in elke kleine gemeenschap, veel mensen kennen elkaar nog of in ieder geval wel via via. Voor ons betekent dit ook dat we automatisch het beste voor hebben met de klanten, omdat we anders geen bestaansrecht meer hebben.

 

Zijn er plannen om de dienst-?verlening uit te breiden?

Nee, wel blijven we altijd alert op manieren om onze dienstverlening te verbeteren. 

 

Op welk terrein heeft het bedrijf de beste groeimogelijkheden?

Ons grootste werkgebied zal waarschijnlijk schade blijven. In dit gebied hebben wij ook de laatste jaren een autonome groei gerealiseerd, de meeste klanten komen bij ons binnen door mond-tot-mondreclame.

‘De simpelste wijzigingen nemen te veel tijd in beslag’

Welke persoon of organisatie heeft de branche de meeste schade berokkend?

Er is niet één persoon of organisatie aan te wijzen, het is een proces geweest waar veel partijen bij betrokken zijn. Wel moeten we oppassen dat het middel niet erger wordt dan de kwaal. Ik denk dat menig adviseur zich bij een grote schade nu eerst afvraagt of hem iets te verwijten valt en of het dossier op orde is, voordat er aan de klant wordt gedacht. 

 

Grootste ergernis in de branche?

Slecht werkende IT-systemen van verzekeraars waardoor simpele wijzigingen te veel tijd in beslag nemen. Ook de toenemende regelgeving maakt het onze branche niet makkelijker.

 

Wat zijn de plannen voor de ?toekomst?

We zullen grotendeels blijven doen wat we eigenlijk al jaren doen, samen met de klant zorgen dat de risico’s die hij zelf niet kan of wil dragen op een goede manier verzekerd worden. 

 

Moet het intermediair worden ?beloond door de verzekeraar of door de klant?

Uiteindelijk is het altijd de klant die betaalt. Er zijn in de branche zeker uitspattingen geweest die achteraf niet te verantwoorden zijn, maar advies moet wel voor iedereen te betalen zijn. Voor schade vinden wij provisie nog steeds de beste beloning. Op sommige andere gebieden zijn we voorzichtig begonnen met advies op feebasis. 

 

Meest opvallende nieuws van de afgelopen maanden?

Financieel gezien verandert er voor de meeste mensen veel op het moment: eurocrisis, bezuinigingen en een hoge werkloosheid. Wat voorheen financieel gezien werd als het worstcase-scenario is nu voor veel mensen en bedrijven realiteit geworden. Wat de effecten hiervan zijn zullen we de komende jaren merken. 

 

Wat maakt dit vak de moeite waard?

De persoonlijke contacten met onze klanten, de hulp die je kunt bieden als het even niet zo goed gaat, het ontzorgen. En als we af en toe een bedankje krijgen van onze klanten weten wij weer waarom we het doen!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.