nieuws

Argenta zet mes in sparen via intermediairkanaal

Archief

‘Klant wil geen rekening via tussenpersoon’

 

Consumenten kunnen nu ook rechtstreeks op de site van Argenta een spaarrekening openen. De Belgische bank, die eind volgend jaar het klantenbestand wil hebben uitgebreid van 250.000 naar 300.000, brengt tegelijkertijd het aantal kantoren dat een spaarrekening kan blijven aanbieden, drastisch terug tot enkele tientallen.

 

Door de kostenbesparing die het online werken met zich meebrengt, is de spaarrente verhoogd naar 2,8%, volgens Argenta het hoogste rentetarief op de Nederlandse spaarmarkt. "Wij doen niet aan bonussen en hebben geen hoge marketingbudgetten, waardoor we onze klanten een hoge rente en gunstige tarieven kunnen bieden", aldus Marc de Moor, directievoorzitter van Argenta Nederland. “Wij gaan ons in de eerste plaats op online sparen toeleggen, omdat wij meer en meer merken dat de consument erom vraagt. Die wil net als bij andere banken gewoon online klant kunnen worden en daarnaast moeten wij qua rente ook met anderen kunnen concurreren.”

Argenta zette in 2004 via het intermediairkanaal de eerste stappen op de Nederlandse spaarmarkt. “We zijn toen heel snel gegroeid, maar in 2008 ging Icesave failliet en daarmee stopte ook de groei. Nu willen klanten direct zaken doen en liever niet via een tussenpersoon. Die ontvangen een provisie op het sluiten van spaarrekeningen; kunnen wij die niet beter ten goede laten komen aan de consument?De spaarrekening is inmiddels een commodity geworden; consumenten willen vanuit de luie stoel bankieren.”

 

Controle

Met de meeste kantoren die Argenta-spaarrekeningen aanboden, is de samenwerking beëindigd. “We gaan door met zo’n vijftig kantoren die getoond hebben dat ze klanten aanspreken met hun producten.” In totaal had de bank 1.750 kantoren in de boeken. “Daar zitten er veel bij die een handvol klanten hebben aangebracht. Op die manier is het niet rendabel om een product te blijven aanbieden.” Het besluit komt niet uit de lucht vallen, zegt De Moor: “We hebben met veel kantoren gesproken. Ik begrijp natuurlijk dat veel tussenpersonen het niet leuk vinden dat ze geen provisie meer ontvangen.”

De eis van de AFM dat een aanbieder de keten onder controle moet hebben, speelde ook mee: “Wij hebben nooit rechtstreeks aanstellingen van kantoren gehad. Wij werkten met ketens en serviceproviders, maar daarvan zijn er veel verdwenen. En het model dat wij hanteerden, was voor de AFM niet meer aanvaardbaar. Wij zijn dus vorig jaar in kaart gaan brengen wie er nu eigenlijk producten van ons verkoopt.”

 

Hypotheken

Op de hypotheekmarkt deed Argenta het vorig jaar goed, met een productie van € 1,2 (0,2) mld. Ook daar wordt het bestand ingekrompen: “Er zijn zo’n 1.000 kantoren die regelmatig een Argenta-offerte aanvragen. Dat willen we terugbrengen naar 500 à 600. Af en toe een offerte uitbrengen is te weinig; wij willen immers ook weten hoe het proces loopt bij de adviseur die een aanvraag doet. Argenta moet daar top of mind zijn.”

 

Geen banksparen

Levensverzekeraar Argenta Life sloot vorig jaar 6.000 nieuwe spaarverzekeringen. “Bij vrijwel elke hypotheek wordt ook een spaarpolis van ons gesloten. Binnenkort wordt de 20.000e polis opgemaakt”, meldt De Moor tevreden. “Ik ben er trots op dat onze spaarverzekering het in deze tijd zo goed doet.” Een bankspaarproduct komt er voorlopig niet: “Wij hadden daar wel plannen voor, maar het lijkt er sterk op dat de volgende regering gaat ingrijpen in de renteaftrek en ik vraag mij af of de bankspaarhypotheek dan nog wel toekomst heeft. Wij hebben onze plannen daarom in de ijskast gezet en richten ons op de annuïteitenhypotheek. Die is inmiddels goed voor 20% van onze totale productie.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.