nieuws

LaSer springt in gat op kredietmarkt

Archief

Arlinde Vletter, sinds anderhalf jaar directeur van LaSer Nederland, kan een van haar doelstellingen afstrepen: een positie bij de eerste drie in de intermediairmarkt voor consumptief krediet. Door het stoppen van Santander is die ambitie verrassend snel gerealiseerd. “In 2011 kozen wij met ons merk Sygma Finance specifiek voor het intermediair. We doen nu zaken met zestig relaties, eind dit jaar moet dat aantal verdubbeld zijn.”

 

door Jannie Benedictus

 

Vletter (43) leerde de kneepjes van het vak bij de grootste kredietverstrekker in Nederland: Crédit Agricole Consumer Finance. Ze begon op de werkvloer en klom daarna gestaag op tot commercieel directeur en later tot operationeel directeur. Anderhalf jaar geleden stapte ze over naar LaSer Nederland, onderdeel van de Franse LaSer Groep, dochter van Galeries Lafa-yette en BNP Paribas. LaSer ooit in 1996 in Nederland begonnen als PrimeLine, aanbieder van winkelvloerkredieten, voert tegenwoordig vier merken: Directa.nl, PrimeLine, Lasercards en het merk Sygma Finance voor onder andere het intermediaire kanaal. De uitstaande kredietportefeuille van LaSer bedraagt € 650 mln, er staan 340.000 klanten in de boeken, het totale marktaandeel is 4%; over het aandeel in de intermediaire productie worden geen cijfers verstrekt. 

 

Focus

In een krimpende kredietmarkt die met steeds meer toezicht wordt geconfronteerd probeert Vletter in marktaandeel te groeien. Een begin dit jaar geïntroduceerd nieuw businessmodel vormt daarvoor de basis. Was een groot deel van de activiteiten van LaSer van oudsher gericht op retailers (zogenoemde small tickets, kleine bedragen tot € 2.500), die focus wordt nu verlegd naar het intermediair en naar zogenoemde ‘big tickets’: partners in de auto-, caravan-, motor- en botenbranche. Daarnaast is er nog het directe kanaal via Directa.nl en zijn er de Lasercards: prepaid Visa-cards (LaSer heeft een Visa-licentie) die bijvoorbeeld worden ingezet binnen een retailketen zoals Ikea of Gamma.
Wie ziet Vletter inmiddels als de belangrijkste businesspartner: de winkelier of de tussenpersoon? “Dat is eigenlijk een gemene vraag”, zegt ze. “Een paar jaar geleden was dat nog de retailer. En daar doen we nog steeds zaken mee. Vanuit ons merk Sygma Finance leggen we de focus nu op het intermediair en de eerder genoemde ‘big tickets’. We begonnen met vijf intermediaire relaties, nu zitten we op zestig. We willen daar stukje bij beetje in groeien. Het had sneller gekund, maar we willen niet hoog van de toren blazen en het vervolgens operationeel niet waarmaken. Het gaat goed in dit kanaal, deels door het terugtreden van aanbieders. Maar ook daarvóór zat men duidelijk te wachten op een nieuwe speler. Het aantal aanbieders is natuurlijk erg klein, dat vindt het intermediair ook.”?Dat aantal slonk recent nog doordat bemiddelaars bij Santander sinds 7 mei geen aanvragen meer kunnen indienen; de verstrekking van kredieten is bevroren vanwege een herijking van het acceptatiebeleid. Dat laat Crédit Agricole, Alfam en LaSer over. Waarin onderscheidt deze laatste speler zich? “In het brede productaanbod”, zegt Vletter. “We bieden goede doorlopende kredieten en vaste kredieten aan, hebben veel mogelijkheden op het gebied van cards en ruime ervaring in de kleinere kredieten. Daar is LaSer groot mee geworden en die machine staat.” 

 

Creditcards

Ook het intermediaire kanaal zou ze graag betrekken bij het verspreiden van de prepaid creditcards. “We zijn met twee relaties aan het testen of we ook via het intermediaire kanaal Visa-cardkrediet kunnen verkopen. Ook daarbij willen we kleine limieten aanbieden, tot € 2.500. De eerste reacties zijn positief. Uiteindelijk willen we alle soorten creditcards (credit en prepaid) aanbieden aan het intermediair, zodat hij ze kan vermarkten. Dit staat echter nog in een beginstadium.” Ze ziet in de huidige markt wel degelijk een rol voor het intermediair. “Er bestaat, door alle welvaartsklassen heen, een groep consumenten die graag zaken doorspreekt. Dat blijft zo.” Toch daalt het aandeel van het intermediair in de kredietmarkt al enkele jaren. “Er wordt minder gekocht. En er wordt minder overgesloten”, verklaart Vletter. “De oversluitmarkt zoals in de hoogtijdagen op de kredietmarkt bestond, gaan we niet meer terugkrijgen. Dat is maar goed ook.” De beloning op consumptieve kredieten moet dan ook op provisiebasis blijven plaatsvinden zegt ze. “Dat is in deze branche het enige juiste model. Een adviesfee zou juist de perverse prikkel vormen en zorgen voor hit-and-run-praktijken.”?

 

Overwaarde

Uiteraard volgt Vletter de situatie op de markt voor hypothecair krediet. Is het zogenoemde wandelgangenakkoord gunstig voor haar business? “Als het moeilijker wordt om een hypotheek te krijgen zou dat de weg naar consumptief op gang kunnen brengen, al moet consumptief krediet niet de rol van hypotheken gaan overnemen. Maar je kunt denken aan huizenverkopers met een restschuld die gefinancierd moet worden. Al langer zie je de trend dat keukens en auto’s niet worden meegenomen in de hypotheek en dat is nu helemaal afgelopen. Die normalisering juich ik toe. Er zal nu meer naar levensduur worden gekeken: je moet geen dertig jaar willen betalen voor een keuken die tien jaar meegaat. Het kan best zijn dat mensen die een tweede hypotheek van € 30.000 nodig hebben dat veel voordeliger via een consumptief krediet kunnen gaan regelen. Daarnaast hebben wij mogelijkheden voor de consument die de adviesfee direct moet gaan betalen, dat soort kleine kredieten past goed bij ons profiel.”?Ook haar marktsegment wordt continu met regelgeving overspoeld. “Jan Modaal komt steeds lastiger aan krediet, lenen wordt door sommige politici neergezet als een slechte zaak. Natuurlijk hebben praktijken als flitskredieten het imago van deze branche geen goed gedaan. Maar lenen is niet slecht, mits het bewust gebeurt. Als verstrekker kun je het makkelijk fout doen, risicobeheersing is iets wat je vanaf dag één in de gaten moet houden. Wij houden ons aan alle regelgeving en gaan daar soms ook verder in. Een klant die nog thuis woont, een tijdelijk dienstverband heeft en nog nooit een krediet heeft terugbetaald; tja, die mogen wij een krediet verstrekken, maar dat doen we niet in alle gevallen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.