nieuws

In de race omde goede risico’s

Archief

Polis Direct heeft per 1 maart de bedrijfsnaam veranderd in Bovemij Financiële Diensten (BFD). Dat betekent niet dat de direct writer nu verdwenen is: Polis Direct is een label geworden van BFD, dat ook merkpolissen en aanvullende garantie en pechhulp voert. Volgens directeur Rémi Viellevoye, die met Rob Polman tevens leiding geeft aan Bovemij Finance, zijn alle inspanningen erop gericht dealers te helpen auto’s de weg op te krijgen én aftersales binnen te halen. ?

 

door Lia van Engelen

 

Viellevoye schat dat Bovemij Financiële Diensten momenteel de grootste speler is op het gebied van merkpolissen, voor onder meer Bosch, Suzuki, Bovag, Toyota, Vakgarage en Stern. “Recent hebben we Hyundai van Unigarant overgenomen. We hebben nu zo’n 1.700 Bovag-bedrijven als verbonden bemiddelaars, die allemaal als zodanig bij de AFM staan ingeschreven en voldoen aan de eisen die de Wft stelt. Unigarant is onze grootste concurrent, maar focust toch meer op een vast product, terwijl wij meer maatwerk bieden.” Een voorbeeld daarvan is de vijf jaar nieuwwaarde bij Hyundai, die per 1 april is geïntroduceerd.”

 

Bovemij Finance

Eind januari vorig jaar nam Bovemij van autoconcern Stern de financiële dienstverleningsorganisatie over. Dat werd Bovemij Finance, gevestigd in Barneveld. “Toen konden we ook consumptief krediet gaan aanbieden”, vertelt Viellevoye. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig, met de steeds veranderende eisen van de Wft: “Laten we eerlijk zijn: een autoverkoper wil primair auto’s verkopen. Maar de Wft zegt: je moet primair het belang van de klant voor ogen hebben en niet je eigen belang. Daar hebben we het afgelopen jaar dus behoorlijk wat keuzes in moeten maken. We hebben gekozen voor het systeem van de aangesloten onderneming. Daarvan hebben we er nu zo’n honderd. Bovemij Finance is de centrale organisatie en heeft een AFM-vergunning. Alle autobedrijven werken op de vergunning van Barneveld. Die constructie is goedgekeurd door de AFM. Ons toekomstplan is dat we naast de Stern-bedrijven nog andere partijen gaan aansluiten die met deze constructie gaan werken.”

 

Schadestroom

Polis Direct, nu het directe kanaal van Bovemij Financiële Diensten, is in 1995 door Bovag in het leven geroepen omdat veel autobedrijven buiten de gestuurde schadestroom vielen. Grote verzekeraars als Centraal Beheer kozen veelal Focwa-bedrijven om zaken mee te doen. De Bovag-leden dreigden buiten die schadestroom te vallen en zagen hun omzet teruglopen. Bovag wilde met Polis Direct primair een tegenwicht bieden, door klanten zelf te laten bepalen waar ze hun auto lieten repareren, voor ‘normale’ uurtarieven. “Centraal Beheer knijpt de schadeherstellers helemaal uit, door uurtarieven te bedingen waarmee geen droog brood te verdienen is”, aldus Viellevoye. “Dat mogen wij als Polis Direct uiteraard niet.”Verder beoogde Bovag met Polis Direct een grote en goedkope verzekeraar in het leven te roepen om autorijden betaalbaar te houden. “Om snel te kunnen groeien moesten we in het begin heel veel en goedkoop ‘lawaai’ maken in de media. Dat kwam wel eens irritant over, maar het werkte wel. Onze truc was om 10% onder het tarief van bekende partijen als Nationale-Nederlanden of Delta Lloyd te gaan zitten en daar maakten we dik winst op. Maar toen internet zijn intrede deed en de tarieven transparanter werden, gingen veel consumenten uit zichzelf naar de goedkope aanbieders. Toen wij daar vervolgens dan weer 10% onder moesten gaan zitten, was dat niet meer houdbaar. We hebben besloten te stoppen met ‘lawaai’ maken en met een nieuwe propositie te komen. Ons andere kanaal zijn de merkpolissen geworden, die worden verkocht via de dealers. Met Polis Direct proberen we via internet nu de klanten binnen te halen, onder andere via Independer en de Verzekeringssite en via bannering. Keerzijde is wel dat de naamsbekendheid van Polis Direct zwaar onderuit is gegaan.”

Schadelast

Keerzijde is ook dat de schadelast van Polis Direct relatief hoger is dan bij verzekeraars die ‘hard sturen’. Daarom wordt nu bekeken wat hieraan kan worden gedaan: “Wij betalen gemiddeld een uurtarief van € 70, terwijl Centraal Beheer € 55 à € 60 betaalt en ook nog een 10% à 15% korting op onderdelen krijgt, waar wij de volle mep voor betalen. Mijn idee zou zijn schades van het label Polis Direct voortaan naar die Bovag-bedrijven te sturen die actief onze merkpolissen verkopen. Dat zou je als een soort beloning kunnen zien. Maar dan moeten er wel afspraken gemaakt kunnen worden over het uurtarief. Dat hoeft dan niet op het niveau te belanden dat Centraal Beheer hanteert, maar wel laag genoeg om de premie scherp te kunnen houden en de concurrentie op internet aan te kunnen. Want als je niet in de top 5 zit bij Independer en de Verzekeringssite, dan val je gewoon uit de boot als autoverzekeraar.”

 

Mercedessen

Momenteel wordt er op internet door de autoverzekeraars vooral geconcurreerd op premiedifferentiatie, zegt Viellevoye. Oplettendheid is daarbij geboden: “Op het moment dat je ergens te laag tarifeert en er te laat achterkomt, dan krijg je onmiddellijk een toestroom van grote Mercedessen van dertien jaar oud uit de wijken waar mevrouw Vogelaar destijds rondliep. Je moet dus constant kijken wat je concurrent doet en daarop je premies aanpassen. Door de transparantie is het spel erg veranderd. Goed voor de klant, maar voor verzekeraars is het een stuk lastiger geworden.”

 

Goede bestuurders

Polis Direct komt eind 2012 met twee nieuwe producten: een aanvullende garantie op de auto en een ‘Goede Rijder Polis’: “Speciaal voor mensen die zorgvuldig met hun auto omgaan, een veiligheidscursus volgen, met sensoren in de bumper rijden en winterbanden hebben. Kortom mensen die op alle aspecten veilige en goede bestuurders zijn. We zijn nu met de TU in Delft aan het bekijken of we via een online rijstijltest acceptatiecriteria kunnen verzinnen die in de plaats zouden kunnen komen van de nu gebruikelijke schadevrije jaren en iemands leeftijd. Jongeren die goed uit deze test komen, zouden bijvoorbeeld een korting op de premie kunnen krijgen. Die betalen nu waanzinnig hoge tarieven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.