nieuws

Contracten abracadabra voor consument

Archief

Bijna zes op de tien Nederlanders lezen getekende overeenkomsten niet volledig door of slaan de kleine lettertjes over. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van rechtsbijstandverzekeraar Arag. Slechts 41% van de 1.281 ondervraagden leest alles, hoewel meer dan 16% aangeeft dat ze wel eens in de problemen raakten door iets wat ze niet goed hadden gelezen.

Contracten abracadabra voor consument

In het onderzoek dat Arag liet uitvoeren in samenwerking met online panelleverancier PanelClix kwamen diverse contracten aan bod, van hypotheekcontracten en arbeidsovereenkomsten tot contracten met aanbieders van energie en mobiele telefonie.
Slechts een op de vijf Nederlanders zegt alles in contracten te begrijpen. Een ruime meerderheid komt zaken tegen die ze niet snappen. Dit is vaak echter geen beletsel om de overeenkomst toch te tekenen. Arag noemt de resultaten herkenbaar: "Veel mensen denken dat het contract dat ze tekenen wel goed zit, maar dat blijkt dus niet zo te zijn."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.