nieuws

Consument zoekt wegen om zorgpremie te drukken

Archief

Consumenten kijken nadrukkelijker dan voorheen naar de dekking van hun zorgverzekering in verhouding tot de premie. Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2012 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy. Met een forse stijging van de eigen bijdragen in het vooruitzicht belooft het straks een roerig zorgseizoen te worden.

Consument zoekt wegen om zorgpremie te drukken

Eén op de vier Nederlanders heeft afgelopen zorgseizoen de ziektekostenpolis aangepast. Meestal betrof dat aanpassingen in de aanvullende dekkingen en het eigen risico bij de eigen verzekeraar. "We zien een duidelijke trend dat consumenten 'waar voor hun geld' willen en alleen willen betalen voor zaken die aansluiten bij de zorgbehoeften die ze zelf hebben", zegt Wolter Kloosterboer, expert verzekeringen bij MarketResponse.

Het aantal mensen dat zich komend jaar gaat heroriënteren en zorgverzekeraars opnieuw met elkaar gaat vergelijken neemt verder toe: 21% in 2010, 25% in 2011 en 27% in 2012. De reden is niet zozeer onvrede over de dienstverlening alswel de verhouding premie/dekking. De dienstverlening van zorgverzekeraars wordt over het algemeen goed beoordeeld. DVZ (8,3), ONVZ (8,1) en OZF-Achmea (8,0) vormen volgens de respondenten de top drie als het gaat om de dienstverlening. DVZ staat ook het hoogst in de ranking van loyale klanten; ONVZ heeft hier Pro Life verwezen naar de derde plaats.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.