nieuws

‘Je moet het bedienen van klanten echt leuk vinden’

Archief

Wie: Van Santen Verzekeringen

Waar: Capelle aan den IJssel

Sinds: 1932

Medewerkers: 13,5 fte

Relaties: 4.000

Provisie-inkomen: € 1,5 mln

Van Santen Verzekeringen in Capelle aan den IJssel is zeventig jaar geleden opgericht door Adrie van Santen en daarna door de twee zonen zonen Johannes (Joh) en Cees voortgezet. In 2006 heeft Ton van den Brule het bedrijf overgenomen.
Van Santen is een regionaal werkend intermediairbedrijf voor particulieren en bedrijven. De dienstverlening is gericht op verzekeringen en hypotheken. Pensioen is dit jaar ondergebracht in een apart adviesbedrijf. Oud-directeur Joh van Santen wordt dit jaar 65 en gaat met pensioen. Het bedrijf heeft volmachten van Reaal, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden, Generali, ASR, Arag en Monuta. Verder heeft het kantoor een samenwerking met onder meer Allianz, Goudse, Amersfoortse en DAK.

 

Bij welke organisaties zijn jullie aangesloten?

Wij zijn aangesloten bij Adfiz en NVGA en we hebben de keurmerken SEH en RPA.

 

Wat zijn de adviesterreinen?

Wij adviseren particulieren en bedrijven tot vijfhonderd man in verzekeringen en financieringen.

 

Welke rol speelt internet in de ?bedrijfsvoering?

Het is een extra uithangbord en onze klanten krijgen er diverse mogelijkheden om gebruik te maken van onze ?service.

 

Voornaamste marktgebied?

Heel Zuid-Holland

 

Zijn er plannen om de dienstverlening uit te breiden?

Ja, dit gebeurt al in andere bedrijven zoals het onlangs opgezette pensioenbedrijf De Veld & van den Brule Pen-?sioenconsultants. Wij kunnen met trots zeggen dat wij als een van de eerste in het bezit zijn van het benodigde WFT Pensioen-diploma! We zien onze vergunning daarom met vertrouwen ?tegemoet.

 

Op welk terrein hebben jullie de beste groeimogelijkheden?

Wij verwachten vooral te groeien in bedrijfsmatige dienstverlening. Het particuliere traject zal wel een uitdaging worden.

 

Welke persoon heeft de branche de meeste schade berokkend?

Antoinette Hertsenberg met haar Radar. Overigens zijn wij van nature optimisten; we maken van ergernissen uitdagingen die je nodig hebt voor succes. En dat hebben we nog steeds. Dus kom maar op met die ergernissen!

 

Wat zijn de toekomstplannen? 

Wij zijn al zeven jaar bezig om van Van Santen een ultiem dienstverlenend bedrijf te maken. Dat doen we door onze mensen ervan te overtuigen dat bijvoorbeeld het opnemen van de telefoon belangrijker is dan het invoeren van de polis waar je als medewerkers mee bezig bent. Het zou toch zo moeten zijn dat je het bedienen van klanten echt leuk vindt, ook al gaat het ten koste van je lunchpauze. Het vergt een totale cultuuromslag en dat kost dus veel tijd, maar is ook een mooie uitdaging.

 

Beloond door verzekeraar of door de klant?

Als het gaat om complexe producten is fee-beloning de beste manier. Het is transparant en waarborgt je onafhankelijkheid. Voor Schade is het provisiesysteem prima. Het is gemakkelijk en begrijpelijk; de kosten van onze service worden mooi uitgesmeerd, waardoor je het toegankelijk maakt naar de klant.

 

Zijn jullie al bezig met een abonnementensysteem, fee of uren factureren?

Ja, voor complexe producten zoals hypotheken en pensioenen werken wij op basis van fee. Voor hypotheken zijn wij net gestart met een abonnementensysteem om zo ook nazorg te kunnen verlenen die voor dit soort producten belangrijk is. Bij pensioenen werken we met een beheer-fee op basis van het aantal deelnemers.

 

Hoe is de crisis het beste het hoofd te bieden?

Door een goede missie en visie op te stellen voor je bedrijf en er vervolgens naar te handelen. De missie geeft aan wat je bestaansreden is en de visie wijst je de weg naar het succes.

 

Opvallendste nieuws bij jullie?

Vermeldenswaardig is dat wij in 2011 meer dan 5% autonome groei hebben gerealiseerd en dat wij voor 2012 een groei verwachten van 10%.

 

Wat is het grootste misverstand over de verzekeringsbranche?

Dat er geen goede intermediairs zouden zijn. Er bestaan echt wel goede tussenpersonen waar je als klant gelukkig van wordt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.