nieuws

Oversluiten woekerpolissen lokt nieuwe verkoopclubs

Archief

Brand New Day juichend over verkoopcijfers

 

Brand New Day zegt in het eerste kwartaal van dit jaar 6.000 nieuwe rekeningen te openen. Veel geld is afkomstig van beleggingsverzekeringen die door klanten worden stopgezet. Die worden daartoe steeds vaker actief aangezet door intermediairs, die in het oversluiten van woekerpolissen lucratieve handel zien.

 

Bedrijven die zich toeleggen op het zogeheten ‘ontwoekeren’ schieten als paddenstoelen uit de grond. Via internet, callcenters en huisbezoeken wordt getracht houders van woekerpolissen tot oversluiten te overreden, bijvoorbeeld naar Brand New Day. Zij brengen bij klanten bedragen van € 450 tot € 750 in rekening voor hun ‘ontwoekeradvies’. Dat geld wordt in veel gevallen ingehouden van de afkoopwaarde die wordt overgedragen aan een nieuwe aanbieder, bijvoorbeeld Brand New Day.

Voorbeelden zijn websites als ontwoeker.nl (van Capital Letters Finance in Almere), woekerpolis-stoppen.nl (van het voormalige Advies Partner Uitvaart in Elst), zorg-verzekerd.nl (van Zorg Verzekerd in Haarlem), Academica in Dordrecht, woekerpolisoversluiten.nl (van Duine Advisburo) en woekerpolisservice.nl (van Van Beek & Partners Assurantiën in Barendrecht).

 

Grote mond

Het ‘ontwoekeren’ heeft Brand New Day vorig jaar in elk geval 19.000 nieuwe rekeninghouders opgeleverd. De groei in 2011 is zowel door het directe als het intermediaire kanaal gedragen, zegt het bedrijf. Eind 2011 stond op 24.000 rekeningen voor € 200 mln aan vermogen. Na het eerste kwartaal zal het aantal rekeningen zo’n 30.000 bedragen, goed voor circa € 250 mln vermogen.

 ”Brand New Day maakt grote mond waar”, zo luidt de eigen conclusie. “Brand New Day is begin 2010 live gegaan met de belofte de hegemonie van de grote verzekeraars te doorbreken”, voegt algemeen directeur Kalo Bagijn eraan toe. “Wij zullen pas slagen als wij als uitdager véél klanten aan ons weten te binden. Want als wij geen marktaandeel ver-overen, doet het de verzekeraars geen centje pijn en is er voor hen weinig noodzaak om het belang van hun klant écht centraal te stellen.”

Naast Bagijn en Thierry Schaap, oprichters van BinckBank, bevinden zich overigens twee verzekeraars onder de aandeelhouders: ASR (12%) en VVAA (10%).

 

Garantie

Inmiddels neemt Aegon geen ge-noegen meer met de standaard BND-machtigingen waarmee klanten hun polis op te zeggen. Aegon stuurt zijn klanten eerst zelf een zogeheten ‘garantiebrief’, waarin de polishouder wordt gewezen op een eventuele gegarandeerde uitkering, die wegvalt als de polis wordt beëindigd. Bij Ae-gon is dat in 80% van de polissen het geval. Gemiddeld bedraagt zo’n garantiebedrag € 27.000.

Aegon zag tot nu toe zo’n 1.200 klanten de overstap maken naar Brand New Day. Daar moeten zij hopen op gunstige rendementen, anders dreigt een nog veel zwarter scenario dan de oude ‘woekerpolis’.

 

Polisjagers

Begin dit jaar had Brand New Day al te maken met een aangesloten intermediairbedrijf dat voor een nieuw bedrijfsonderdeel vijftig buitendienstmedewerkers zocht om middels huisbezoeken polissen over te sluiten naar "onder andere Brand New Day". Het ging daarin om een "bijzonder eenmalig project" waarvoor WW-uitkeringsgerechtigden nadrukkelijk werden uitgenodigd. De tekst is later echter op verzoek van BND aangepast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.