nieuws

Bijna 60% van nieuwe zorgpolissen via internet

Archief

Ongeveer 1 miljoen Nederlanders, ofwel 6% van de verzekerden, hebben dit jaar voor een andere zorgverzekeraar gekozen. Circa 57% van de nieuw verzekerden heeft zich dit jaar direct via internet aangemeld. Het aantal verzekerden via het indirecte kanaal bleef gelijk.

 

De collectiviteitsgraad nam met 2% toe tot 68%. Deze stijging is vooral te danken aan werkgeverscollectiviteiten. Het zijn enkele conclusies uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy. Circa 30% van de Nederlanders is in 2012 voor zorgkosten verzekerd via het indirecte kanaal. De prijs is nog altijd het belangrijkste keuzecriterium voor veel overstappers. De leeftijdsdoelgroep van 18 tot 45 jaar, die op prijs, korting en eventuele cadeaus is gericht, kent absoluut en relatief het grootste aantal overstappers.

 

Het aandeel Nederlanders dat een aanvullende zorgverzekering heeft gesloten is dit jaar met circa 87% iets lager dan vorig jaar. Van de collectief verzekerden heeft dit jaar circa 92% een aanvullende zorgverzekering. Bij de individueel verzekerden bedraagt dit percentage circa 78%.

 

De twee zorgverzekeraars die in absolute aantallen de meeste verzekerden hebben gewonnen, maakten veel reclame via internet. Samen waren zij verantwoordelijk voor meer dan 80% van de totale reclame-uitgaven via internet. De twee zorgverzekeraars die relatief zeer weinig reclame maakten via internet, hebben de meeste verzekerden zien vertrekken. Deze twee zorgverzekeraars hebben daarentegen juist veel reclame gemaakt via de televisie waarbij vooral hun kennis van de zorg werd belicht.

 

Achtergronden

 

Op basis van het sitebezoek kon al vroeg in het zorgseizoen worden voorspeld dat de Ditzo zorgpolis een succes zou worden. Eric Landwaart, Managing Consultant GfK Panelservices, geeft in AMplus van volgende week een kijkje in de online achtergronden van het inmiddels afgesloten zorgseizoen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.