nieuws

ASR: liever reparatie van smartphones dan uitkering

Archief

Proef resulteert in 20% besparing op schadelast

 

ASR gaat defecte smartphones, tablets en laptops voortaan standaard laten beoordelen door reparateurs, in plaats van direct een schadevergoeding uit te keren. De reparateurs bekijken of het apparaat hersteld of vervangen kan worden.

 

Hiermee wil de verzekeraar voorkomen dat de premie van de inboedelverzekering omhoog moet door de ‘enorme’ schadelast bij dure huiselektronica.

 

Van oktober 2011 t/m januari 2012 is proefgedraaid met deze werkwijze en bleek 43% van alle beoordeelde apparaten te herstellen. Het gaat in veel gevallen om kapotte glazen frontjes. In 50% van de gevallen bleek reparatie niet meer mogelijk. De proef resulteerde in een besparing van 20% op de schadelast van dit soort schadeclaims.

 

In 7% van de claims zijn er in de proefperiode vraagtekens gezet bij de terechtheid van de claim, omdat het apparaat niet werd ingestuurd, de claim werd ingetrokken of fraude werd geconstateerd.

 

"Via de premie betaalt de klant mee aan het fraudegedrag van anderen. Daarom doen we er onder andere met deze aanpak alles aan om dit te bestrijden", zegt Ber Onderwater, relatiemanager schade bij ASR.

 

"Zo halen we ook apparaten die niet meer te repareren zijn uit de roulatie, zodat deze niet meer gebruikt kunnen worden bij andere schadeclaims."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.