nieuws

Vertrouwen in verzekeraars daalt verder

Archief

Het vertrouwen van de consumenten in verzekeraars is aan het begin van 2012 weer verder gedaald, met 3 procentpunt van -32 naar -35. Daarmee zijn de verzekeraars bijna weer terug op het historische dieptepunt van -36, in het tweede kwartaal van 2009, blijkt uit gegevens van het Verbond van Verzekeraars.

Vertrouwen in verzekeraars daalt verder

"De veranderingen in het vertrouwen in verzekeraars worden veelal bepaald door de berichten in de media", licht Stephanie Broeder, onderzoeker bij het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond, toe. "In periodes waarin de media-aandacht rustig is, stijgt de het vertrouwen in de verzekeraars gestaag. Dit zagen we bijvoorbeeld in 2010. Echter op momenten dat de negatieve media-aandacht voor verzekeraars intensiveert, daalt het vertrouwen van de consumenten." Broeder zag dit gebeuren in het tweede kwartaal van 2011 en dit geldt ook voor het vertrouwen voor het eerste kwartaal van 2012. "Voorafgaand aan de meting zagen wij veel berichten in de media over de afwikkeling van de woekerpolisaffaire. Natuurlijk waren verzekeraars ook in het nieuws met onderwerpen als de vuurwerkschade rondom oud en nieuw en de mobielschademelden app, maar juist die negatieve berichtgeving heeft de overhand gehad en dat zien we terug in de daling van de vertrouwensindex."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.