nieuws

Veel discussie over ‘gratis’ hypotheekadvies

Archief

Het bericht dat ruim de helft van de consumenten niet op de hoogte is van de wijze waarop de adviseur wordt betaald, zorgde de afgelopen weken voor een storm van reacties op AMweb.
 

Meer dan tachtig bezoekers reageerden op het item, waarbij onder meer de Rabobank het moest ontgelden. “Ik adviseer mijn klant altijd om eerst de Rabo te bellen om een tarief te vragen. Eerste frustratie van de klant, want tarief krijgt hij niet, danwel zeer moeizaam”, aldus ‘Pssst’. De discussies over de benodigde tarieven vindt ‘Guido’ vooral een branchediscussie: “Het gaat er niet om wat jij en ik vinden… maar om de klant. De klant kan het weinig schelen; ze betalen mij geen nota van € 2.950 voor dat verhaal.”

 

Verandering

De nieuwe positioneringen van Cardif en ASR leverden eveneens veel reacties op. Dat Cardif ook direct gaat sluiten, ontlokt kritiek, maar: “Tijd voor realiteitszin”, vindt Martin Koot. “Provisie valt weg. Cardif mag verwachten dat als gevolg daarvan er aanzienlijk minder van hun producten door het intermediair bemiddeld gaan worden. Wat moeten ze dan doen? Lijdzaam afwachten en toezien hoe de instroom van nieuwe polissen verder afneemt? Natuurlijk niet.”
De campagne ‘Bewust ASR’ levert overwegend sceptische reacties op. “Er zit een gevaarlijke adder onder het gras: ASR wil dit tot stand brengen door constant in dialoog te zijn met klanten!”, waarschuwt Joost van Aggele.

Blog
Een van de grootste bedreigingen binnen veel bedrijven is het verdwijnen van kennis. Op de blog van Sjaak Schouteren ‘Waar is het infuus?’ kwamen dan ook spontaan aanmeldingen binnen van een aantal ‘oude rotten’ uit de branche om Young InSurance te ondersteunen bij hun initiatief een mentor-buddysysteem in te richten. Het idee is om een ‘jong blaadje’ te koppelen aan een oude rot in het vak om kennis uit te wisselen.  

Meest gelezen
De ‘Torenhoge werkdruk bij verzekeraars en banken’ was afgelopen twee weken het meest gelezen bericht op AMweb gevolgd door ‘Verbond: ‘Radar misleidt consument”. Op respectievelijk de derde, vierde en vijfde plaats in de top 5 van meest gelezen berichten stonden: ‘De Jager gaat AFM betrekken bij vaststellen hypotheeknormen’, ‘Meeste klanten kennen beloning hypotheekadviseur niet’ en ‘Consumentenbond wil term ‘onafhankelijk advies’ beschermen’.

 

Social media

Via Twitter waren ‘Pensioenverzekering centraal in Radar’ en ‘Verbond: Radar misleidt consument’ veel gelezen berichten. Retweets en mentions over de uitzending van Tros Radar waren er dan ook volop. 
De Linkedin-groep groeit gestaag, inmiddels zijn er meer dan 1.450 leden. Word ook lid en ga de discussie aan met branchegenoten!

Volg ons ook op www.twitter.nl/amweb_nl of discussieer mee op de LinkedIn-groep van AssurantieMagazine.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.