nieuws

Veel consumenten willen premiekorting winterbanden

Archief

Verzekeraars zien meer in korting op de banden zelf

 

Ruim 40% van de consumenten vindt dat auto-eigenaren met winterbanden korting moeten krijgen op hun verzekeringspremie.

 

Dat staat in het Winterbandenonderzoek van het Verbond van Verzekeraars, waarvoor in januari vijfhonderd consumenten zijn ondervraagd. Eén op de drie ondervraagden is het juist niet met deze stelling eens.

 

Hoewel een enkele aanbieder in het verleden wel eens premiekorting heeft gegeven bij het gebruik van winterbanden (Rialto bijvoorbeeld en internettussenpersoon Polisvoormij die autoverzekeringen onderbrengt bij Reaal en London), kiezen andere, zoals de Achmea-dochters InShared en Avéro, liever voor een korting op de winterbanden zelf, die soms kan oplopen tot 50%.

 

Het Verbond van Verzekeraars ziet de opgebouwde no-claimkorting als gevolg van het niet-veroorzaken van schade als ‘winterbandenvoordeel’.

 

Boodschappenauto

 

Bijna een op de drie Nederlandse autobezitters heeft winterbanden onder de auto. De meest genoemde reden om ze aan te schaffen is veiligheid (83%). Voor het verplichten van winterbanden voelen de meeste Nederlanders weinig. Het Verbond vindt dat een wettelijke verplichting een besluit is dat de politiek moet nemen en benadrukt dat een verplichting een voor de consument kostbare maatregel is. Het zou betekenen dat bijvoorbeeld ook tweede auto’s die vooral als boodschappenauto worden gebruikt, aan de winterbanden moeten geloven. Het Verbond vindt dat daarmee autobezitters die weinig rijden op kosten worden gejaagd.

 

Slechts één op de tien ondervraagden vindt dat automobilisten die zonder winterbanden een ongeluk veroorzaken, zelf moeten opdraaien voor alle kosten. Een ruime meerderheid is het daarmee oneens.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.