nieuws

Lagere kosten zorgen voor beter resultaat Reaal

Archief

De nettowinst van Reaal (exclusief Zwitserleven) is vorig jaar gegroeid tot € 257 (206) mln bij een gedaald premie-inkomen van € 3.696 (3.728) mln; het onderliggend resultaat verbeterde tot € 203 (183) mln, onder meer door lagere operationele kosten. Vooral in het schadebedrijf is het resultaat verbeterd door een vrijval van voorzieningen voor niet-verdiende premies en acquisitiekosten en een lagere schaderatio in brandverzekeringen.

Lagere kosten zorgen voor beter resultaat Reaal

In het individuele levenbedrijf liepen de premie-inkomsten met 8% terug tot € 1.687 (1.834) mln. De koopsomproductie is met 19% gekrompen tot € 381 (470) mln. Wel verbeterde de nettowinst tot € 223 (208) mln en de gestandaardiseerde productie is met 34% toegenomen tot € 91 (68) mln, vooral dankzij een gestegen marktaandeel in individuele periodieke premies: dat zou inmiddels 21,9% (13,7%) bedragen.
Overigens schrijft Reaal net als in 2010 wel af op de waarde van aangekochte bedrijven (naast Zwitserleven AXA, Winterthur en DBV). Vorig jaar ging het om € 70 (92) mln.
De premieomzet van het schadebedrijf is met 5% gegroeid tot € 848 (809) mln. De nettowinst is verdubbeld tot € 33 (16) mln. De schadequote is verbeterd tot 57,8% (60,8%), maar tegenover lagere claims in Brand stond wel een slechter resultaat in Motorrijtuigen.
Bij pensioenbedrijf Zwitserleven is het brutopremie-inkomen verbeterd tot € 1.156 (1.080) mln. Het marktaandeel in de verkoop van premiebetalende posten bedroeg vorig jaar september 29,4%, tegen 17,2% eind 2010. Bovendien zorgde een aantal grote pensioencontracten voor een stijging van de koopsomomzet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.