nieuws

Driekwart ladingdiefstal niet vergoed door verzekeraars

Archief

Criminaliteitspreventie hoog op agenda transporteurs

 

Het Verbond van Verzekeraars schat dat jaarlijks ongeveer 1.000 claims bij Nederlandse transportverzekeraars binnenkomen voor ladingdiefstal. In 2011 kwamen daarvan 249 claims in aanmerking voor een schade-uitkering.

 

Redenen om niet tot uitkering over te gaan zijn onvoldoende beveiliging, onverzekerde schade of beperkte aansprakelijkheid van de vervoerder, aldus het Verbond.

 

Vorig jaar werd gemiddeld _ 103.000 per uitgekeerde claim betaald (_ 21 mln in totaal). Opvallend was dat naast de gebruikelijke goederen die veel gestolen worden (zoals tabakswaren, elektronica en alcohol) ook veel levensmiddelen, frisdrank en laagwaardige bouwmaterialen werden gestolen.

 

In het kader van het Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector, waarin partijen hebben afgesproken om de ladingdiefstallen ‘hard aan te pakken’, verzamelt het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) sinds 1 januari vorig jaar gegevens over ladingdiefstallen via het Registratie Applicatie Systeem (RAP). Verzekeraars melden echter nog niet alle claims in het RAP-systeem. Reden hiervoor is dat nog niet alle schadebehandelaars vertrouwd zijn met dit systeem, aldus het Verbond.

 

Preventie

 

Aan de andere kant doen niet alle transportondernemers aangifte van ladingdiefstal bij de politie. Dat zou te veel tijd kosten en te weinig opleveren, luidt het argument.

 

Omgekeerd hoeven transporteurs en logistiek dienstverleners die niets doen aan criminaliteitspreventie, niet langer te rekenen op inzet van politie en justitie. De beperkte opsporingscapaciteit gaat vanaf dit voorjaar naar logistiek dienstverleners en transporteurs die zich wel inspannen om criminelen van zich af te houden.

 

Er is een top vijf opgesteld waar logistiek dienstverleners en transporteurs aan moeten voldoen. Zo mogen waardevolle ladingen niet langer achter zeil worden vervoerd, moet er gewerkt worden met gps en traceringssystemen, moet personeel (beter) worden gescreend, chauffeurs moeten hun trucks ’s nachts op veilige locaties parkeren en vrachtauto’s mogen niet al de dag voor transport met een (kostbare) lading op het terrein staan.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.