nieuws

Achmea schrijft fors af door ingezakte markt levenpolissen

Archief

Concern lijdt ruim

 

_ 200 mln verlies

 

over vorig jaar

 

Achmea boekt _ 279 mln aan goodwill af op zijn leven- en pensioenactiviteiten. Aanleiding daarvoor zijn "de structureel verslechterde omstandigheden" op de markt voor levensverzekeringen in ons land, zo stelt het concern. Door de afboeking is het nettoresultaat van Achmea over 2011 zwaar negatief.

 

Naar verwachting lijdt Achmea over het afgelopen jaar een nettoverlies van meer dan _ 200 mln.

 

"De Nederlandse markt voor levensverzekeringen is de afgelopen vijf jaren in omvang afgenomen en deze krimp wordt gezien als structureel." Dat komt onder meer door de toenemende vraag naar bankspaarproducten. Bovendien wijst Achmea naar de moeilijke hypotheekmarkt en de drooggevallen productie van beleggingspolissen. "Als de grootste verzekeraar van Nederland vinden wij dit het juiste moment om deze fundamentele verandering in de Nederlandse markt voor levensverzekeringen te verwerken in de waardering van de goodwill van onze leven- en pensioenactiviteiten. Dit ondanks behaalde verbeteringen in operationele prestaties en kostenniveaus bij de levensverzekeringsactiviteiten." Achmea zegt de eerste verzekeraar te zijn die door de stilvallende verkoop van levenpolissen afwaardeert. Vorig jaar werd al een extra voorziening van _ 45 mln getroffen als gevolg van de gestegen levensverwachting. De voorzieningenpot van het levenbedrijf is ruim _ 20 mld groot.

 

Individueel

De afboeking heeft betrekking op de volledige goodwill die op de balans van Achmea is genomen na de fusie met Interpolis in 2005 en is louter veroorzaakt door de ingezakte verkoop van individuele verzekeringen, bezweert financieel topman Gerard van Olphen. "De pensioenmarkt is redelijk stabiel." Hij illustreert de teloorgang van de levenpolis aan de hand van de hypotheekgerelateerde productie. Die bestond in 2008, vlak na de introductie van banksparen, nog voor 92% uit levensverzekeringen. In 2010 is de verhouding bijna volledig omgekeerd: 82% van de aan een hypotheek verbonden vermogensopbouwproducten was toen al een bankspaarrekening. Onder meer door die ontwikkeling is het bij de overname van de Interpolis-portefeuille verwachte resultaat niet meer haalbaar.

 

Garanties

In de toelichting stelt Van Olphen dat garanties met de lage rentes in de huidige markt niet levensvatbaar zijn. "Het maakt nogal verschil of je een garantieproduct aanbiedt bij een rente van 6% of bij een rente van 2%. In het laatste geval is zo’n verzekering veel duurder." Die opvatting sluit aan bij de waarschuwing die DNB vorig jaar liet uitgaan. De toezichthouder maakt zich al langere tijd zorgen over de winstgevendheid van levensverzekeraars en dan met name door het winstdrukkende effect van garanties en levenslange uitkeringen.

 

Niet stoppen

Stoppen met vermogensopbouwende levenproducten is bij Achmea echter nog niet aan de orde, aldus Van Olphen. Desalniettemin zal de verkoop ervan weinig meer om het lijf hebben, al geeft hij geen cijfers. Wel is de afzet van Interpolis-verzekeringen bij Rabobank-hypotheken inmiddels verwaarloosbaar. Rabobank kondigde drie jaar terug al aan vol op banksparen in te gaan zetten. "In uitzonderlijke gevallen wordt nog wel voor een Interpolis-verzekering gekozen."

 

Hoewel de verkoop van levensverzekeringen nog wordt voortgezet – Van Olphen wijst erop dat de markt voor overlijdensrisicopolissen nog steeds goed is – heeft Achmea het levenbedrijf wel ‘geïsoleerd’ van de rest van het concern. "We proberen met andere partijen een oplossing te vinden. Dat blijkt niet zo eenvoudig." Van Olphen doelt op het vinden van een partij die het beheer van de bestaande levenportefeuille kan overnemen. Daarvoor wordt met diverse kandidaten gesproken.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.