nieuws

Zorgverzekerde kent de weg bij klachten en geschillen

Archief

Wanneer het niet lukt om met de verzekeraar tot een oplossing van een probleem te komen, stappen consumenten steeds vaker naar de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Uit het jaarverslag van de SKGZ blijkt dat in 2011 wederom sprake was van een lichte stijging van het aantal klachten en geschillen.

Zorgverzekerde kent de weg bij klachten en geschillen

In de afgelopen vijf jaar is er sprake van een vrij constante toename van het aantal aangemelde zaken. De Ombudsman Zorgverzekeringen behandelt een kleine tweeduizend zaken en de Geschillencommissie ruim vijfhonderd zaken per jaar. Opvallend is de toename van het aantal juridisch complexere zaken, vaak tegen een medisch-verzekeringsinhoudelijk lastige achtergrond.
De SKGZ is in 2006 opgericht door de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) en Zorgverzekeraars Nederland. Het is een onafhankelijke stichting waar de Ombudsman Zorgverzekeringen en de Geschillencommissie Zorgverzekeringen aan verbonden zijn en heeft als doel het onpartijdig en onafhankelijk faciliteren van partijen bij het beëindigen van hun onenigheid betreffende ziektekostenverzekeringen. Het eerste jaarverslag van de SKGZ werd door voorzitter Frank Houben (rechts) overhandigd aan André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.