nieuws

‘Florius erkent geen klant- en portefeuillerecht’

Archief

Een brief van Florius aan hypotheekklanten van wie de adviseur onbekend is, is verkeerd gevallen bij de Barneveldse adviseur Nico van Koesveld. De geldgever doet klanten in de brief drie suggesties voor een nieuwe adviseur aan de hand, maar volgens Van Koesveld pakt Florius hem daarmee zijn klanten af en worden die bovendien op kosten gejaagd.

‘Florius erkent geen klant- en portefeuillerecht’

De adviseur heeft via de inmiddels failliete inkooporganisatie ViaFeria hypotheken gesloten bij Florius, die de klant nu drie ketens aanbeveelt als adviseur. “Het is onze klant. Wij hebben de hypotheek verzorgd”, protesteert Van Koesveld. “Hierdoor moet de klant eerst weer forse kosten maken voordat deze advies kan krijgen over zijn hypotheek.” Geldgevers erkennen geen klanten- en portefeuillerecht meer, vindt hij. “Stel de tussenpersoon voor de portefeuille over te zetten naar een andere inkoopcombinatie. Dit verstoort onze klantrelatie niet en de klant hoeft geen extra kosten te maken.”
Florius heeft inmiddels zijn excuses aangeboden aan Van Koesveld: “Het is zeker niet de intentie van Florius om klanten bij hun bestaande adviseur weg te halen.” De geldgever is een proef gestart waarbij klanten die niet meer gekoppeld zijn aan een actieve adviseur, worden doorverwezen. “In de toenmalige samenwerking met Via Feria had de onderliggende tussenpersoon geen actieve aanstelling, anders had deze klant niet in de selectie gezeten.”
Van omzeteisen voor het intermediair is geen sprake, aldus directeur Joost Hembrechts: “Een onderdeel van ons kwaliteitsbeleid is, dat een adviseur in een jaar voldoende hypotheekadviezen moet hebben gegeven. Bovendien moet de adviseur meerdere vergunningen hebben om een goed financieel advies te kunnen geven. Dit beleid kan leiden tot het stopzetten van samenwerkingen.”
Van Koesveld is echter niet overtuigd wen schrijft in zijn antwoord: “De aangedragen ketens scoren een lagere Independerwaardering dan ons kantoor. U confronteert mijn klant met ongewenste kosten als deze iets wil weten over zijn hypotheek of anders zaken gaat doen op de door u voorgestelde manier. Ik stel u hierbij in de gelegenheid om mijn relaties op korte termijn met een excuusbrief op de hoogte te brengen van onze samenwerking via overdracht naar een serviceprovider.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.