nieuws

Consument kijkt scherp naar premie zorgpolis

Archief

Consumenten kijken nadrukkelijker dan voorheen naar de dekking van hun zorgverzekering in verhouding tot de premie.

Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2012 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy. Eén op de vier Nederlanders heeft afgelopen zorgseizoen de ziektekostenpolis aangepast. Meestal betrof dat aanpassingen in de aanvullende dekkingen en het eigen risico bij de eigen verzekeraar. “We zien een duidelijke trend dat consumenten ‘waar voor hun geld’ willen en alleen willen betalen voor zaken die aansluiten bij de zorgbehoeften die ze zelf hebben”, zegt Wolter Kloosterboer, expert verzekeringen bij MarketResponse.
In de KlantenMonitor Zorgverzekeringen, dat in februari en maart 2012 werd uitgevoerd, is de performance van 22 labels van zorgverzekeringsmaatschappijen onderzocht. Het aantal mensen dat zich komend jaar gaat heroriënteren en zorgverzekeraars opnieuw met elkaar gaat vergelijken neemt verder toe: 21% in 2010, 25% in 2011 en 27% in 2012. De reden is niet zozeer onvrede over de dienstverlening alswel de verhouding premie/dekking. De dienstverlening van zorgverzekeraars wordt over het algemeen goed beoordeeld. DVZ (8,3), ONVZ (8,1) en OZF-Achmea (8,0) vormen volgens de respondenten de top drie als het gaat om de dienstverlening. DVZ staat ook het hoogst in de ‘ranking’ van loyale klanten; ONVZ heeft hier Pro Life verwezen naar de derde plaats. Daarmee weten de kleinere labels met een duidelijke focus op een bepaalde doelgroep of specifieke positionering zich wederom te onderscheiden van (middel)grote labels. Tevens valt een hogere loyaliteitsranking veelal ook samen met een gemiddeld hogere beoordeling voor de kwaliteit van de dienstverlening. Het minst tevreden zijn de respondenten over de dienstverlening van VGZ en Take Care Now! (Agis). Op de laagste treden van de ‘loyaliteitsladder’staan de grote labels Zilveren Kruis Achmea, Avéro Achmea en Menzis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.