nieuws

AFM kritisch over vergelijkingssites

Archief

Vergelijkingssites voor financiële producten geven de consument onvoldoende duidelijkheid over hun werkwijze en hun verdienmodel. Dit stelt de AFM naar aanleiding van een onderzoek onder 33 vergelijkingssites. Consumenten kunnen hierdoor volgens de toezichthouder niet beoordelen welke waarde ze kunnen hechten aan de uitkomsten van een vergelijking.

AFM kritisch over vergelijkingssites

De consument constateert weliswaar dat de websites meer informatie geven ten opzichte van de eerste marktscan -eind vorig jaar- maar dat deze informatie vaak moeilijk vindbaar is.
Uit het onderzoek blijkt dat 19 van de 33 onderzochte partijen vermelden wat ze concreet doen voor consumenten, maar dat dat in slechts 6 gevallen goed vindbaar is. Achttien partijen vermelden hoe ze hun geld verdienen, wat in 5 gevallen goed te vinden is. Hoe de vergelijking tot stand komt, staat op 8 sites, maar is slechts op 3 sites eenvoudig te vinden. Informatie over de volledigheid van de vergelijking staat op 13 sites en is op 8 van die sites eenvoudig vindbaar. Bij slechts 1 vergelijkingssite was alle informatie aanwezig en goed vindbaar.
De AFM heeft de onderzochte vergelijkingssites gewezen op de tekortkomingen en verwacht dat ze de informatieverstrekking op korte termijn verder verbeteren. Als aanbieders van de sites hun leven niet beteren, kan de AFM handhavingsmaatregelen treffen.
Consumenten doen er volgens de AFM goed aan kritisch te kijken naar de aanbieder van een site en naar de resultaten bij het maken van een online vergelijking. "Het kan nuttig zijn voor consumenten om via verschillende sites een vergelijking te maken voor hetzelfde product om tot een goede keuze te komen. Zeker in geval de consument twijfelt aan de waarde die hij kan hechten aan de vergelijking doordat bijvoorbeeld onduidelijk is hoeveel aanbieders of producten worden met elkaar worden vergeleken", aldus de toezichthouder.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.