nieuws

‘Afkoop beleggingspolis vaak in nadeel van klant’

Archief

 

Volgens Marco Keim hebben in 2009 circa 9.000 Aegon-klanten hun beleggingspolis afgekocht. Van hen zouden er 8.000 beter hun polis hebben kunnen laten doorlopen, zo stelde de directievoorzitter van Aegon Nederland in een debat.
 
De Haagse verzekeraar hield onlangs het debat ‘Lessen uit de crisis’, waaraan ook columnist Peter Verhaar, Elsevier-journalist Marike Stellinga en Tweede Kamerleden Ewout Irrgang (SP) en Pieter Omtzigt (CDA) deelnamen.
 
Klanten met een beleggingspolis zijn vaak geadviseerd zonder kennis van de klantsituatie, zegt Keim. “In de woekerpoliszaak hebben wij voor meer dan _ 630 mln gerepareerd. Het is treurig om te zien dat mensen vervolgens wordt opgeroepen om hun polis af te kopen, terwijl ze feitelijk helemaal geen woekerpolis hebben.” Acht van de negen afkopers hebben een spaarrekening geopend, “terwijl meer dan de helft een garantieopbouw van 3% per jaar had: meer dan wat ze op een spaarrekening krijgen. Daarnaast hebben deze voormalige klanten inmiddels twee goede beursjaren gemist. Zonde van het geld. Ik vraag me af wie daar de verantwoording voor wil nemen.”
 
Keim pleit voor eenvoudiger producten. “Wij hebben moeten constateren dat onze producten voor veel consumenten te ingewikkeld zijn geweest. Ik wil naar een situatie toe waarin de consument zegt: ik snap het niet, dus ik koop het niet.”
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.