nieuws

Zeven procent

Archief

Nationale-Nederlanden gaat multichannel. Zo kondigde de voormalig marktleider én hoeder van het intermediair in oktober aan verzekeringen, onder eigen label, direct te gaan verkopen via typische direct writer-middelen als telefoon en internet. Rond de jaarwisseling zouden verzekeringen direct te sluiten zijn. Eén succes heeft het projectteam sowieso behaald: de eerste etappe is binnen het tijdschema afgelegd. Hierdoor zijn begin december, gelijktijdig met de eerste kerstbomen, de eerste internetpolissen verkocht.

"Voor het gelijke speelveld is het van belang dat prijzen van (netto) producten die via adviseurs/bemiddelaars worden gedistribueerd, lager zijn dan prijzen van vergelijkbare producten van banken en direct writers", schreef minister Jan Kees de Jager eerder dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer over het veel besproken 'level playing field'. Een vervolgbrief had er in de eerste volle week van december al moeten zijn, maar was ook deze week – bij het sluiten van de sloteditie van AM in 2011 – nog niet openbaar gemaakt. Via het Verbond van Verzekeraars zal NN ongetwijfeld op de hoogte zijn van het concept van die brief. In elk geval laat de 'oranje' verzekeraar zien te hebben geluisterd naar de eerdere woorden van de minister. Er is een verschil tussen de directe premie en de intermediairpremie. Dat verschil is bepaald op 7%, in het voordeel van het intermediair. Hoewel, in het voordeel? Als die daar een regulier provisiepercentage van 20% (of 25%) op zet, is het voordeel ineens een nadeel van zeker 13%.
Adfiz, de voornaamste belangenorganisatie van het intermediair, zei eerder NN microscopisch te gaan monitoren op dit prijsbeleid. "Een marginaal verschil tussen de directe en de indirecte prijsstelling zal het bewijs leveren van intern getallengegoochel", zo luidde de aankondiging daarvan. Hoe marginaal Adfiz die 7% vindt, is onduidelijk. Dat NN hiermee een voorbeeld stelt waaraan andere verzekeraars zich gaan spiegelen, staat wel vast. Hoewel het percentage van 7 voor discussie vatbaar is, is de stap van NN gedurfd. En dat de marge niet 20% of 25% is, gelijk aan de provisiehoogte, is verdedigbaar. Immers, het is voor een bemiddelaar mogelijk de polissen met beperkte inspanning op het gebied van marketing, verkoop en administratie te sluiten via mijn.nn.nl, terwijl NN ook bij schade de zaken uit handen kan nemen.
Dat laatste moet natuurlijk geen tussenpersoon willen. Dat is juist een van de kernpunten van zijn propositie: "Kom bij mij en ik ontzorg u op alle gebied, van bepaling juiste dekking tot keuze beste aanbod en begeleiding bij schade." Voor de kracht van die diensten willen klanten 'op zeker' meer betalen. NN geeft het intermediair alvast een 'kale' voorsprong van 7%.
 
hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.