nieuws

Tweederde consumenten heeft geen vertrouwen in advies intermediair

Archief

Nog slechts een derde van de consumenten ziet het advies van de assurantieadviseur als betrouwbaar. Daarentegen is het vertrouwen in de bank toegenomen en wordt dit kanaal door de consument als meest betrouwbare distributiekanaal gezien.

 

Dat is een van de meest opvallende resultaten uit de VB Barometer 2011, die afgelopen dinsdag tijdens de Verzekeringsbranchedag door het Finance team van Gfk Panel Services Benelux is gepresenteerd. De betrouwbaarheid in het intermediaire advies blijkt sinds 2009 met tien procentpunten flink te zijn afgenomen tot 32%.

 

Het bancaire advies profiteert hier van. In 2011 geeft 46% van de consumenten het advies van een bankemployee het stempel betrouwbaar. Dat is een winst van 6% ten opzichte van 2010. De mening over het advies van direct writers is redelijk stabiel te noemen. Deze komt uit op 37%, een afname met 1%.

 

Een ‘eerlijk advies’ waarop men kan vertrouwen is volgens 27% van de respondenten het belangrijkste middel om het vertrouwen van de consument terug te winnen.

 

Onafhankelijk advies

De onafhankelijkheid van de verschillende distributiekanalen wordt door de consument maar zeer beperkt ervaren. In 2011 wordt zowel het intermediair, de bank als de direct writer door 17% van de respondenten als (zeer) onafhankelijk bestempeld. Op dit punt levert het intermediair 1% in, blijft de direct writer gelijk en wint de bank met 4% terrein. Een meerderheid van de respondenten zegt wel veel waarde te hechten aan de onafhankelijkheid van een distributiekanaal.

 

Alle adviestaken ten spijt ziet de consument – volgens het GfK-onderzoek – in de assurantieadviseur toch vooral een verkoper. Van de respondenten vindt 33% (1% meer dan vorig jaar) het intermediair het best te vergelijken met een verkoper of vertegenwoordiger. Achttien procent houdt het op de belastingadviseur en 13% kiest voor de accountant.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.