nieuws

Premie NN via intermediair 7% lager dan in direct kanaal

Archief

NN start

 

directe verkoop

 

woonpolissen

 

Nationale-Nederlanden is begonnen met de directe verkoop van polissen via internet en telefoon. Als eerste zijn de woonverzekeringen aan de beurt. Het intermediair mag de concurrentie aangaan met een 7% lagere nettopremie.

 

In die nettopremie is assurantiebelasting nog niet inbegrepen. Maar de component provisie ontbreekt eveneens. "U kunt zelf met de klant afspraken maken over de vergoeding voor uw werkzaamheden", zo houdt verkoopdirecteur Pieter Coopmans in een brief de assurantiekantoren voor.

 

Het is de klant die het kanaal kiest waarlangs hij de polis wenst te sluiten, benadrukt NN: "Via u of direct bij Nationale-Nederlanden via internet en telefoon". Door de ‘netto’ premie die een bemiddelaar kan aanbieden 7% lager te maken dan de prijs voor klanten die de verzekeringen direct bij NN sluiten, "hebben we het extra aantrekkelijk gemaakt om via u de verzekeringen af te sluiten", zo meent de verzekeraar het intermediair tegemoet te komen.

 

Dwang

Adfiz wil van NN een onderbouwing zien van dit prijsverschil. "Het is maar de vraag of de zuivere kosten van directe verkoop lager zijn dan de kosten van het intermediaire kanaal." Volgens de intermediairorganisatie "is er hoegenaamd niets met onze adviezen gedaan". Adfiz vindt dat NN bij directe (woon)verzekeringen ook provisie, incasso en informatieverstrekking via de adviseur mogelijk moet maken. "Nu dwingt NN de klant op een schadeproduct fee te betalen, terwijl voor veel klanten van schadeproducten provisie die is verrekend in de premie, de preferente betalingswijze is."

 

Schade

De vier woonverzekeringen zijn nieuw ontwikkeld, naast de woonverzekeringen die onderdeel uitmaken van het al langer bestaande ZekerheidsPakket Particulieren. Het intermediair kan de woonverzekeringen (inboedel, opstal, glas en aansprakelijkheid) voor klanten afsluiten via het extranet mijn.nn.nl. "Een stap terug gedaan in de ketenintegratie", vindt Adfiz. "NN maakt het voor het intermediair onmogelijk om een efficiënte administratie te voeren, de premie-incasso zelf te verzorgen, of mutaties via Aplaza door te voeren."

 

NN zegt na het sluiten van de polis zelf zorg te dragen voor de afwikkeling, zoals ontvangst van polis en voorwaarden. "Ook voor schadeclaims kan de klant zich tot u wenden of direct bij ons terecht." NN rekent voor de nieuwe producten geen administratie- en poliskosten. Bovendien zijn de polissen dagelijks opzegbaar.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.