nieuws

Eén op de zes verzekeraars gebruikt data sociale media

Archief

Eén op de zes verzekeraars zegt externe gegevens zoals van sociale media te gebruiken om intern beschikbare klantinformatie aan te vullen. Toch vinden verzekeraars zichzelf weinig vooruitstrevend.

 

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Accenture onder 119 verzekeraars, waaronder twee Nederlandse. Meer dan twee derde (70%) van de verzekeraars rangschikt zichzelf als ‘gemiddeld’ of ‘zwak’ waar het gaat om het vermogen om producten en diensten af te stemmen op de behoeften van de klant. Twee derde (64%) vindt zichzelf gemiddeld tot achterblijvend in het vermogen om innovatieve producten en diensten te leveren. De meeste verzekeraars vinden dat ze momenteel geen gedifferentieerde producten en dienstverleningsniveaus leveren.

 

Mobiel

De verzekeringsmaatschappijen vinden zichzelf weinig onderscheidend en innovatief. Meer dan driekwart van de verzekeraars (79%) rangschikt zichzelf als ‘gemiddeld’ of ‘een van de achterblijvers in de sector’ waar het gaat om de inzet van mobiele apparaten voor toegang tot hun diensten. Gemiddeld genomen biedt nu 15% van de verzekeraars specifieke mobiele diensten aan (zoals informatie over verkochte producten, offertes en accountmanagement), terwijl meer dan de helft (54%) deze diensten online aanbiedt.

 

Voor 95% van de respondenten is het toegang krijgen tot relevante en actuele klantgegevens de moeilijkste uitdaging. Gebruik van gegevens van sociale media hoort daar dus wel bij.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.