nieuws

Rechtstreekse benadering SNS Reaal irriteert Adfiz en OVFD

Archief

Mening gevraagd

Reaal heeft het intermediair om zijn mening gevraagd voordat werd besloten een rechtstreekse brief aan verzekerden te schrijven, zo laat de maatschappij weten in reactie op de beschuldiging van Adfiz. "Voordat besloten werd om een digitaal formulier te ontwikkelen en de verzekeringnemer rechtstreeks aan te schrijven, hebben wij aan dertig adviseurs gevraagd of zij bezwaar hadden tegen deze handelwijze. De meerderheid gaf aan hier geen probleem mee te hebben. De adviseur heeft van ons van tevoren de mailing ontvangen en een lijst van klanten die Reaal ging aanschrijven. Daar hebben wij zelfs erg veel positieve reacties van intermediairs op gehad."
 
Reaal wil met Adfiz in gesprek over de actie. "Wij geven de verzekeringnemer de mogelijkheid het formulier digitaal in te vullen, maar verwijzen in de brief ook altijd naar zijn adviseur. Om de adviseur voldoende tijd te geven om de verzekeringnemer te kunnen adviseren, is de uiterste reactiedatum gesteld op 20 december."
 
SNS Bank
De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OVFD) heeft SNS Bank verzocht zijn beleid te veranderen en hypotheekklanten van het intermediair niet langer rechtstreeks te benaderen. Volgens de OVFD worden hypotheekklanten die ervoor gekozen hebben hun hypotheek via het intermediair te sluiten, door SNS Bank telefonisch benaderd om een verlengingsaanbod te bespreken. "SNS biedt de klant vervolgens zelfs de mogelijkheid om een persoonlijke afspraak met een adviseur van SNS te maken. Een dergelijke handelwijze is ten eerste absoluut niet in het belang van de klant en SNS handelt daarmee bovendien duidelijk in strijd met de samenwerkingsvoorwaarden", aldus OVFD.
 
SNS stelt dat "de klantbenaderingsafspraken met het intermediair ook voor ons leidend zijn". "Met de invulling daarvan is de OVFD het alleen niet eens. Daarom hebben we ze uitgenodigd voor een gesprek en naar aanleiding daarvan kijken we of de afspraken moeten worden aangepast."
 
Zelf regelen
De acties van SNS Bank en Reaal komen niet uit de lucht vallen: begin dit jaar stelde Reaal-directievoorzitter Wim Henk Steenpoorte al dat de maatschappij steeds meer direct contact heeft met klanten, toen al ruim 40.000 maal per week. "Door de afschaffing van provisie en de overgang naar fee-beloning bij het intermediair zal deze trend zich voortzetten", aldus Steenpoorte toen. Daar voegde hij wel aan toe dat de contacten betrekking hadden op zaken die mislopen. "Het intermediair gaat zich niet door de klant laten betalen om de fouten van de verzekeringsmaatschappij op te ruimen. Dit zullen we echt zelf moeten regelen zodat het intermediair zich kan profileren met superieur advies."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.