nieuws

‘Gedragsregels adviseurs veranderen gedrag consument niet’

Archief

“Het opleggen van gedragsregels aan verleners van financiële diensten leidt niet tot verandering van consumentengedrag.” Met deze stelling promoveert Cees de Jong op 2 september bij de Rechtenfaculteit van de Open Universiteit in Heerlen. Hoewel de nieuwe regelgeving tot een betere kwaliteit van de advisering door tussenpersonen zou moeten leiden, is dit niet het geval, zegt De Jong in zijn proefschrift.

‘Gedragsregels adviseurs veranderen gedrag consument niet’

"Het is tevens onjuist te veronderstellen dat consumenten door deze regels de kwaliteit van een tussenpersoon beter kunnen beoordelen en op basis daarvan voor een bepaalde tussenpersoon kiezen", aldus De Jong. Hij is ook geen voorstander van een provisieverbod en ziet de noodzaak van zo'n verbod alleen bij verzekeringen met een vermogensopbouwelement, "omdat provisie hier een lagere opbrengst tot gevolg heeft".
De Jong is als onderzoeker verbonden aan het Universitair Centrum voor Verzekeringsstudies van de UvA en werkte eerder bij onder meer Interpolis en AXA Nederland, waar hij in 2007 met pensioen ging als "coporate secretary and legal counsel". Hij adviseert nu verzekeraars en het intermediair over onder andere toezichtzaken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.