nieuws

AFM wil meer duidelijkheid op vergelijkingssites

Archief

De AFM heeft naar aanleiding van een onderzoek vergelijkingssites aangeschreven met de oproep om aan consumenten meer duidelijkheid te verschaffen over wat zij morgen verwachten en hoe het vergelijken precies in zijn werk gaat. De toezichthouder verwacht dat vergelijkingssites voor 31 januari op die punten zijn aangepast.

AFM wil meer duidelijkheid op vergelijkingssites

De toezichthouder heeft onderzoek gedaan naar de informatieverstrekking van circa veertig sites. Bekeken is hoe duidelijk de informatie is over de rol van de sites en de wijze van vergelijken. "Naar het oordeel van de AFM kunnen consumenten hierover op vergelijkingssites nu onvoldoende informatie vinden." Verder blijken variabelen bij vergelijkingen vaak vooraf te zijn ingevuld, waardoor de keuze van de bezoeker wordt gestuurd.
De AFM verwacht dat sites niet meer vooraf variabelen invullen en dat makkelijk vindbare en begrijpelijke informatie wordt verstrekt over wat er voor de consument wordt gedaan, waaraan wordt verdiend, hoe de vergelijking tot stand komt en hoe volledig de vergelijking is.
Overigens kijkt ook mededingingsautoriteit NMa naar vergelijkingssites; onder meer zullen de volledigheid van het aanbod, de juistheid van de informatie en de transparantie over de werking van de site worden beoordeeld. Speciale aandacht heeft de NMa voor doorlopende reisverzekeringen en spaarrekeningen.

Reageer op dit artikel