nieuws

Adfiz: ‘NN dwingt klant tot fee voor schadeproduct’

Archief

“Ze hebben hoegenaamd niets met onze adviezen gedaan.” Zo luidt het commentaar van intermediairorganisatie Adfiz op de start van de directe verkoop van verzekeringen onder het label NN. Adfiz wil van NN een onderbouwing zien van het prijsverschil van 7%, na verval van de 20% tot 25% provisie. “Het is maar de vraag of de zuivere kosten van directe verkoop lager zijn dan de kosten van het intermediaire kanaal”, aldus Adfiz.

Adfiz: ‘NN dwingt klant tot fee voor schadeproduct’

De kern van de kritiek van de intermediairorganisatie blijft dat voor de producten die NN via het rechtstreekse kanaal aanbiedt andere spelregels gelden dan voor de intermediaire producten. Zo zou NN bij directe (woon)verzekeringen ook provisie, incasso en informatieverstrekking via de adviseur mogelijk moeten maken. "Nu dwingt NN de klant op een schadeproduct fee te betalen, terwijl voor veel klanten van schadeproducten provisie die is verrekend in de premie de preferente betalingswijze is."
Dat het intermediair de nieuwe woonverzekeringen voor directe verkoop alleen kan sluiten via het extranet mijn.nn.nl noemt Adfiz "een stap terug in de ketenintegratie". Volgens de brancheorganisatie maakt NN het voor het intermediair "onmogelijk om een efficiënte administratie te voeren, de premie-incasso zelf te verzorgen of mutaties via Aplaza door te voeren".

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.