nieuws

Verzekeraar moet meer werken aan zorgplicht

Archief

Financiële instellingen als verzekeraars kunnen op het gebied van productvisie en beheersing veel leren van industrieën zoals de automobielindustrie. Er zijn in Nederland nauwelijks financiële instellingen die daar een voorbeeld aan nemen en doelgroepen bedienen op basis van heldere, vaststaande productstructuren, standaardkeuzes en een gestroomlijnd proces. Dat valt vandaag te lezen in een opinieartikel in Het Financieele Dagblad.

Verzekeraar moet meer werken aan zorgplicht

De noodzaak anders te denken en te werken is levensgroot, stellen Erna Hordijk en Pieter van der Zeeuw (consultants van Oviro), wijzend op de woekerpolisaffaire. "De hardnekkig ingebakken werkwijzen en productvisie leveren het huidige financiële productlandschap op: onoverzichtelijk, zeer complex en onbeheersbaar." Het duo ziet dat wel dat inmiddels "de dominantie van commercie wordt teruggedrongen via gericht productbeleid". De consultants menen echter dat het roer verder om moet dan alleen de door de AFM opgelegde invoering van het Product Approval Proces (PAP). "Naar onze mening moeten financiële instellingen de denkwijze over hun producten omgooien. Standaardisatie moet mede worden afgedwongen door automatisering."
(Het Financieel Dagblad, pag. 9)
 
Overig 'verzekeringsnieuws' vandaag in de media:
 
Basispremie zorg stijgt matig, extra polis flink duurder
(AD, pag.17, Volkskrant, pag 21)
 

Aanvullende zorgpremie naar record

(De Gelderlander, pag. 13, )

 

'Kijk uw verzekeringen na'

(De Telegraaf, pag. 27)

 

Munich Re ziet winst fors kelderen
(FD, pag. 13)

 

'Geen leenrente'  maar intussen…

(Volkskrant, pag 22)

 

Klimsparen kent enig valrisico

(Volkskrant, pag 27)

 

Extra toezicht AFM op vastgoedfondsen

(NRC, pag. 22)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.