nieuws

Markel: we zijn hier om te blijven

Archief

Natuurlijk moment

Offereins was tijdens zijn dienstplicht enthousiast geworden voor het verzekeringsvak. "Er was een man van Nationale-Nederlanden die vol enthousiasme vertelde hoe leuk het was om op papier zekerheid te verkopen. Risicoanalyse, omgaan met mensen; dat sprak mij wel aan en ik solliciteerde bij Hudig Langeveldt en ging aan de slag als jongste bediende. Bij Hudig heb ik al mijn diploma's gehaald en deed in de avond mijn rechtenstudie. Op mijn 33e had ik mijn bul op zak. Na tien jaar Hudig, inmiddels Aon geheten, werd het tijd voor wat anders en kwam ik terecht bij het Finse Sampo. Paul kende ik toen al uit onze Hudig-tijd. Bij Sampo was ik verantwoordelijk voor de portefeuille transport en aansprakelijkheid, eigenlijk transport en special products. Zo ontwikkelde Sampo de recall-verzekering met een geur-, kleur- en smaakdekking voor een grote bierproducent. Inmiddels werkte Paul ook bij Sampo, dat in 2001 de deuren sloot. Dat was het moment dat ik bij Nassau Verzekeringen terecht kwam", vertelt Offereins.
 
Borrelen
"Net als bij Sampo ging het bij Nassau ook niet zo goed. De economie was slecht, de beurs was slecht en de schades waren hoog. Voor Nassau reden om te investeren in mensen. Zij hebben toen nadrukkelijk kennis en kunde in huis gehaald en de afdeling Marketing werd versterkt", aldus Offereins. "Ik werd manager beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Dat heb ik acht jaar gedaan en toen trad ik toe tot het bestuur, met business-development in portefeuille. Tegelijk waren Paul en Bernard bij Nassau in dienst gekomen." Het idee om met een aantal mensen zelf een verzekeraar op te zetten, borrelde al langer bij de heren. "Aan het einde van de Sampo-tijd heeft Paul al geprobeerd om voor zichzelf te beginnen, maar het is ongelooflijk moeilijk om in Nederland een verzekeraar te starten. Toen Nassau door HDI Gerling werd overgenomen, kwam er weer zo'n moment om in de spiegel te kijken. We hebben daar tien jaar samengewerkt. Nassau was weer een sterk bedrijf en klaar voor de verkoop. Maar voor ons was dit het moment om onze dromen waar te maken. Het was een natuurlijk moment dat door de overname gestimuleerd werd", zegt Offereins.
 
Lijstje maken
"We hebben eerst voor onszelf op een rijtje gezet wat we wilden. Dat was zelfstandigheid, vrijheid van handelen, samenwerking met een duurzame partij met een langetermijnvisie en die aandacht wil schenken aan zijn klanten. Daarnaast wilden we een uitbreiding van producten. We hebben zowel in Nederland als in het buitenland gekeken en met veel partijen gesproken. Nee, ik noem geen namen; dan beschaam ik hun vertrouwen. Natuurlijk hebben we in die 25 jaar dat we al werkzaam zijn in de branche een netwerk opgebouwd. Het initiatief is in ieder geval van ons uitgegaan. Wij hebben een lijst van partijen opgesteld en daaruit weer een shortlist samengesteld. Belangrijk was dat de verzekeraar voor Nederland toegevoegde waarde moest bieden. En voor een buitenlandse partij was de eis dat ze nog niet in Nederland actief waren. We hebben gewoon de telefoon gepakt en zijn gaan bellen met het verzoek de directie te spreken. Uiteindelijk is Markel daar als beste partij uit naar voren gekomen. Zij sloten het beste aan bij onze wensen: duurzaam, vrijheid van handelen, eigenzinnigheid, zelf ontwikkelen, ondernemerschap, niet elke keer naar moeders terug en de kwaliteit van de mensen sprak heel erg aan", zegt Offereins.
 
Vrije hand
"Wij hebben de vrije hand gekregen. We hebben een contract voor onbepaalde tijd. De huur van dit pand is voor zes jaar met een optie voor weer zes jaar. Wij krijgen de tijd om een gedegen en stabiele positie in de markt op te bouwen. Markel is niet van zins om net als ooit een Ierse verzekeraar (Quinn, red.) na twee jaar alweer de markt te verlaten. Het is echt kwaliteit wat de klok slaat", claimt Offereins. "Zij hebben ons zelfs de opdracht gegeven geen contracten te tekenen als de kwaliteit niet goed is."
 
Uittocht
"Dat wij kunnen starten met twintig medewerkers is natuurlijk uniek", zegt Offereins, die eraan toevoegt dat de overige veertien medewerkers zelf het initiatief hebben genomen richting Markel. "Wij waren met zes, die nu de directie vormen, maar de anderen hebben zelf Markel benaderd", benadrukt Offereins. Nassau is uiteraard niet gelukkig met de uittocht van personeel. Over de mogelijke juridische stappen die zijn voormalig werkgever wil zetten, houdt Offereins de lippen stijf op elkaar.
Om als nieuwe partij je naam te vestigen, moet er wat in beweging gezet worden. "We hebben een marketingbedrijf in de arm genomen, dat in drie delen de markt gaat bewerken. Begin november ontvangen onze relaties een kartonnen doosje met onze visitekaartjes. Daarna volgt doosje nummer twee met onze slogan: 'Markel. Trefzeker maatwerk'. Daarmee zetten we een van onze doelstellingen in de markt: wij willen namelijk maatwerk leveren aan de klant, ook als het een kleine klant is. Wij richten ons naast de grote bedrijven ook nadrukkelijk op het midden- en kleinbedrijf. Zij zijn de motor van de economie en daar hebben wij veel aandacht voor. De derde doos zal bij onze relaties bezorgd worden met de uitnodiging voor de 'launchparty' eind januari, begin februari.
Markel gaat alleen samenwerken met het intermediair en de makelaars. "Wij willen samen met de tussenpersoon op bezoek bij het bedrijf. Wij besteden veel aandacht en tijd aan de analyse van risico's van een bedrijf in plaats van alleen maar naar de prijs te kijken. We hebben misschien niet altijd de laagste premie, maar het gaat toch om de analyse van de risico's, de prijs is vers twee. Uiteindelijk is de klant bij ons goedkoper uit, omdat van bijvoorbeeld twee polissen er één te maken is", legt Offereins uit. "Wij willen nadrukkelijk maatwerk leveren, waarbij we de schadeafhandeling inzetten als een service, onze tweede pijler. Wij bieden 'loss adjusting', iets wat in Engeland al gangbaar is, maar hier in Nederland bij dit soort risico's niet. Bij schade gaat een eigen of een externe schade-expert mee, die kennis heeft van de polis en ter plekke de schade kan afhandelen. De snelheid van schadeafhandeling zal daardoor enorm toenemen. De expert kan zo schades tussen € 25.000 en € 50.000 zelf afhandelen. Bij twijfel moet hij het niet doen. Bij zekerheid wel." De kwaliteit van de schadeafhandeling is volgens Offereins heel belangrijk.
"Wij hebben drie schadespecialisten in huis. De winst voor de klant zit hem in een kwalitatieve acceptatie en een snelle schadeafhandeling."
 
Innovatie
Innovatieve producten ontwikkelen door ook dekkingen te combineren en te ondernemen is nog een pijler waar Markel zich in Nederland mee wil onderscheiden. "Wij leveren beroeps-, bedrijfs- en bestuurdersaansprakelijkheid en daarnaast een heel palet aan technische verzekeringen. Zo hebben wij een speciaal product voor zonne-energie en andere duurzame energie. Het is complexe materie en dat is precies waar wij ons op willen richten. We hebben er de mensen voor in huis", claimt Offereins.
"Bij complexe risico's moet je vooral denken aan zonne-energie, biogasinstallaties, windturbines en biotechnologie, maar ook 'special products' voor de medische aansprakelijkheid. Met de opkomst van zelfstandige behandelcentra zijn ook de risico's weer heel anders." Markel wil ook producten van de Engelse moeder naar Nederland halen. "Zij hebben producten op het terrein van Marine & Energy (offshore), die bij uitstek passen op de Nederlandse markt. De markt voor dit soort producten is relatief klein, maar omvat bijvoorbeeld ook Equine, een dekking voor ras-/fokpaarden en andere (transport)verzekeringen voor bijzondere dieren. Daar is in Nederland ook behoefte aan."
 
Internationaal
Vanuit London is Markel International op zoek naar uitbreiding op het vaste land van Europa. "Als ze een kans zien, dan grijpen ze die", aldus Offereins. Het moederbedrijf heeft een premie-omzet van € 1,4 mld, waarvan € 613 mln in Londen en € 815 mln in de Verenigde Staten. "Het bedrijf is groot genoeg en financieel gezond en heeft een A+-status. Wij voelen ons er prettig bij."
 
Elbert-Jan Offereins (1962) ziet al op jonge leeftijd veel van de wereld en Nederland omdat zijn vader een reizende militair is. Na de Havo start hij met de Heao-opleiding, maar breekt die af "omdat hij school helemaal zat is". Hij moet vervolgens de dienstplicht vervullen, waar hij enthousiast wordt gemaakt voor het verzekeringsvak. Bij Hudig Langeveldt haalt hij al zijn branchediploma's en in de avonduren rondt hij zijn studie Rechten af. Uiteindelijk komt hij in de raad van bestuur van Nassau, na een tussenstop bij Sampo. Zijn kostje lijkt gekocht, maar het kriebelt en samen met vijf anderen zet hij de Nederlandse vestiging van Markel International op.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.