nieuws

Formule bemiddelingstak Univé succesvol

Archief

De twintig nog resterende onderlingen van Univé tonen in de praktijk aan over een winnende formule in assurantiebemiddeling te beschikken. In de laatste vijf jaar hebben de Univé’s hun inkomsten op dat vlak met € 50 mln vergroot, zonder noemenswaardige overnames. Binnen de top 25 van intermediairbedrijven is verder vooral sprake van stagnatie.

Formule bemiddelingstak Univé succesvol

Die al tien jaar lang door AssurantieMagazine opgestelde top 25 is deze week te vinden in de tijdschrifteditie van AM; de uitgebreide top 150 staat in het volgende maand verschijnende AM Jaarboek. De historische reeks laat zien dat de Univé’s hun inkomsten sinds 2006 zonder overnames met 70% hebben vergroot. Particulieren en bedrijven waarderen klaarblijkelijk de wijze waarop Univé het internet heeft gecombineerd met lokale aanwezigheid. Door fusies is het aantal onderlingen weliswaar zo goed als gehalveerd, maar die hebben in 140 plaatsen in Nederland een vestiging. Bovendien scoort Univé langjarig bijzonder goed in diverse klantwaarderingsonderzoeken.
Ondanks de groei van Univé is de totale omzet uit provisies, declaraties en abonnementen die betrekking hebben op verzekerings- en kredietadvies binnen de top 25 sinds 2006 met een schamel procent gegroeid. Zo heeft marktleider Rabobank in vier jaar tijd juist € 50 mln provisieomzet ingeleverd, grotendeels door de opkomst van banksparen. Overigens verliezen alle banken op assurantievlak terrein en kampen ook de grote assurantiemakelaars (Aon, Marsh, Willis) en ketens (Unirobe Meeùs en Zicht) met omzetverlies.
In de top 25 over 2010 staat ook Cinjee Advies. Dat zal een eenmalige notering zijn: deze zomer eindigde het Sliedrechtse familiebedrijf in een bankroet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.