nieuws

‘Adviseur zet klant soms onder druk bij hersteladvies’

Archief

De Autoriteit Financiële Markten drukt financieel adviseurs in een nieuwsbrief op het hart zorgvuldig om te gaan met klanten die een beleggingspolis hebben gesloten. Dat gebeurt niet altijd: de toezichthouder zegt voorbeelden te hebben van adviseurs die klanten bij een zogeheten ‘hersteladvies’ onder druk zetten om in het eerste adviesgesprek een keuze te maken.

‘Adviseur zet klant soms onder druk bij hersteladvies’

"Wij hebben signalen dat er partijen zijn die klanten verleiden met financiële korting om direct in het eerste adviesgesprek een beslissing te nemen. De AFM vindt dit niet zorgvuldig. De groep consumenten met een beleggingsverzekering is een kwetsbare groep." Een hersteladvies moet – ook bij een overgenomen portefeuille – gratis zijn, zo herhaalt de AFM, tenzij de consument zelf naar een andere adviseur stapt. "Ook in deze situatie roepen wij echter op tot coulance bij het in rekening brengen van kosten."
Voor een advies over het al dan niet oversluiten van een beleggingsverzekering gelden dezelfde regels als voor overige adviezen over complexe producten. "Uit uw dossiervorming zal uiteindelijk moeten blijken of u alle relevante informatie heeft ingewonnen en of het advies passend is."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.