nieuws

Adfiz: geen scheiding advies en verkoop maar onderscheid

Archief

Het slotdebat van de Verzekeringsbranchedag heeft Adfiz vandaag aangezet tot een extra persbericht. Daarin geeft de intermediairorganisatie een toelichting op haar standpunten over advies en productverkoop. Volgens Adfiz moet niet gesproken worden over een scheiding tussen productverkoop en advies, maar over een onderscheid daartussen. “In beide rollen wordt bemiddeld.”

Adfiz: geen scheiding advies en verkoop maar onderscheid

Adfiz-voorzitter Loek Hermans slaagde er dinsdag in de Jaarbeurs onvoldoende in om het Adfiz-standpunt over de bühne te brengen. In het persbericht houdt Adfiz het nu op een "spraakverwarring", waarbij "productverkoop werd verward met bemiddelen".
Waar het Adfiz werkelijk om gaat is een onderscheid tussen advies van onafhankelijke adviseurs ("die in nagenoeg alle gevallen ook producten inkopen, bemiddelen dus") en verkoop door niet-onafhankelijke adviseurs in dienst van verzekeraars en banken. Die laatste groep houdt zich bezig met productvérkoop, de eerste met productínkoop (bemiddeling), zo nuanceeert Adfiz vandaag: "Twee verschillende functies in hetzelfde speelveld".
De brancheorganisatie maakt van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat "klanten goed moeten weten wat zij voor die dienstverlening betalen (nominale transparantie van advies- en distributiekosten) en moeten kunnen vertrouwen op een eerlijke prijs (netto-prijsvorming)".

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.