nieuws

Adfiz blijft hameren op ‘herstelkosten’

Archief

Adfiz blijft ervoor pleiten dat na het provisieverbod voor complexe producten (2013) de mogelijkheid bestaat voor financiële tegemoetkomingen van verzekeraars richting assurantiekantoren. De term ‘efficiencyvergoeding’ is in die discussie ingeruild voor ‘herstelkosten’. Het gaat om vergoedingen voor kosten die het intermediair moet maken om fouten in de (administratieve) dienstverlening van verzekeraars recht te zetten.

Adfiz blijft hameren op ‘herstelkosten’

"Klanten willen betalen voor waardevolle diensten en advies van de financieel dienstverlener, maar niet voor tekortschietende kwaliteit van de aanbieder", zo stelde Adfiz-voorzitter Loek Hermans het dinsdag tijdens de Verzekeringsbranchedag. Namens het Verbond van Verzekeraars wuifde Leo de Boer het verzoek opnieuw weg. "Laten we alsjeblieft geen nieuwe geldstromen creëren tussen aanbieders en adviseurs."
Als verzekeraars al herstelkosten gaan betalen, dan zal dat aan de klant worden betaald, liet De Boer doorschemeren. Namens de AFM steunde Theodor Kockelkoren hem daarin. Ook van NVGA-collega Michael de Nijs kreeg Hermans geen steun. "Matig presteren van verzekeraars is ons bestaansrecht: wij doen dat beter en tegen lagere kosten", zo hield hij een pleidooi voor het volmachtbedrijf.
Adfiz en het Verbond vonden elkaar wel in de stelling dat er een scheiding moet komen tussen advies en productverkoop. Tweederde in de zaal was het met die stelling echter oneens. Hermans slaagde er niet in hen te overtuigen. De achterliggende filosofie bij Adfiz is dat het onafhankelijke intermediair zich moet kunnen onderscheiden van banken en direct verkopende aanbieders.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.