nieuws

Toezicht kraakt pensioenvehikel

Archief

Het duurde lang voordat de eerste premiepensioeninstelling een vergunning van toezichthouder DNB kreeg. Nu blijkt waarom. DNB en AFM vinden de wet niet streng genoeg.

Toezicht kraakt pensioenvehikel

Het is de nieuwste rage in pensioenland: het opzetten van een premiepensioeninstelling (ppi). Een ppi is een beleggingsvehikel dat collectieve pensioenregelingen uitvoert, maar daarbij geen risico’s afdekt. Verzekeraars, vermogensbeheerders en banken staan sinds begin dit jaar in de rij voor de felbegeerde vergunning van de Nederlandsche Bank (DNB).
De toezichthouder had allerminst haast, zo bleek. Aanvankelijk stond voor het traject van aanvraag tot vergunning dertien weken. Pas na een halfjaar kreeg BeFrank, een samenwerking van Delta Lloyd en BinckBank, eindelijk de felbegeerde eerste vergunning. Het leek wel alsof DNB bedenkingen had bij het nieuwe vehikel.
(Het Financieele Dagblad, pag. 15)
 
 
Overig verzekeringsnieuws vandaag in de media:
 
"Premie van pensioen moet omhoog"
(De Gelderlander, pag. 12)
 
Fed verbiedt MetLife extra dividend
(Het Financieele Dagblad, pag. 17)
 
ABN en ING nog lang zonder bonus
(Het Financieele Dagblad, pag. 1)
 
Instituut voor Financieel Onderzoek biedt gastcommissarissen aan voor 'kritische blik'
(NRC Handelsblad, pag. 21)
 
Zorgverzekeraar VGZ laat patienten zelf hun ziekenhuis kiezen
(Algemeen Dagblad, pag. 7)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.