nieuws

Schadelast smartphones wordt ASR te gortig

Archief

ASR gaat de almaar stijgende schadelast op inboedelverzekeringen door smartphones en tablets aanpakken. De verzekeraar stuurt voortaan op elke schademelding een reparateur af. Voordat er een eventuele schadevergoeding wordt uitgekeerd, gaat die eerst beoordelen of het toestel niet kan worden gerepareerd. Het ontdekken van fraude is tevens zijn taak.

Schadelast smartphones wordt ASR te gortig

De reparateur gaat controleren of de aangetroffen beschadiging overeenkomt met de opgegeven toedracht en herstelt waar mogelijk de schade. Apparaten die niet meer te repareren zijn, worden uit de roulatie gehaald, om fraude tegen te gaan. Als reparatie mogelijk is, krijgt de verzekerde het eigen toestel met alle persoonlijke data en foto's terug. "Omdat het hier gaat om herstel in natura, vervalt het eventuele eigen risico en heeft de klant dus geen kosten", zo wijst ASR op een voordeel voor de klant.
De verzekeraar zegt steeds meer en hogere claims voor smartphones en tablets te ontvangen. ASR spreekt van een "enorme schadelast bij dure huiselektronica", die noodzaakt tot het verlagen van de schadelast en tegelijkertijd voorkomen van een premiestijging. "Vooral de opvallende conclusie van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek, dat het aantal claims toeneemt nadat een nieuwere versie van hetzelfde product op de markt komt, vraagt om extra alertheid op onrechtmatige claims", aldus Ber Onderwater, relatiemanager Schade.
Bij ASR-dochter Europeesche is de smartphone ook al het meest geclaimde artikel op de reisverzekering.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.