nieuws

NN ook label voor internetklant

Archief

Onbegrijpelijk

"Wij begrijpen dat deze beslissing vragen oproept bij intermediairs die met ons samenwerken", zo meldt NN in een speciale uitgave van relatieblad Nu. Daarin wordt aangekondigd dat de rayondirecteuren en accountmanagers van NN de komende weken op die vragen antwoord gaan geven. Brancheorganisatie Adfiz heeft al aangegeven het besluit onbegrijpelijk te vinden. "Het is verwarrend voor de consument en zakelijk verkeerd. NN is van oudsher een A-merk en heeft deze status mede bereikt door exclusief zaken te doen met het onafhankelijke intermediair". Adfiz zegt "in kritische maar constructieve gesprekken" te hebben aangedrongen op het onderbrengen van de directe activiteiten onder een ander label: "NN heeft zich hiertoe niet bereid verklaard."
 
DNA
NN vindt dat "de klant kan kiezen hoe hij zaken met ons wil doen. Niet via aparte bedrijven, labels en namen, maar met één merk in de markt, waar hij voor alles terecht kan." De voormalig marktleider wil haar tussenpersonen voorhouden dat "onafhankelijk advies het speerpunt van de distributiestrategie blijft".
 
Het intermediair zal daarom over alle NN-producten kunnen beschikken. "De onafhankelijk adviseur zit in ons DNA en dus nemen we het intermediair actief mee in onze positionering en massamediale campagnes", aldus sales-directeur Pieter Coopmans. In een reactie zegt Adfiz dat NN producten van het rechtstreekse kanaal niet met dezelfde spelregels kan aanbieden via het intermediaire kanaal. "NN faalt richting het intermediair."
 
Nettoprijzen
Adfiz zegt "microscopisch" naar het prijsbeleid te gaan kijken. "NN heeft ons meegedeeld dat directe producten hoger geprijsd worden dan identieke provisieloze intermediaire producten." Als dat verschil marginaal blijkt, levert dat volgens Adfiz "het bewijs van intern getallengegoochel". De nettopremie plús eigen NN-marge zal in elk geval lager liggen dan de nettopremie plus het huidige provisiepercentage. "Door te variëren met de fee/provisie kan de prijs positief worden beïnvloed", zo houdt NN het intermediair voor.
 
NN zal in 2012 de meeste zogeheten complexe producten provisieloos aanbieden. Voor bestaande producten blijft werken op provisiebasis tot 2013 mogelijk. De overgang naar provisieloos werken noemt Coopmans "een onherroepelijke ontwikkeling"; voor het woord provisieloos staat nog tussen haakjes "grotendeels". Bij schadeverzekeringen blijft provisie "uiteraard" de standaard, maar Coopmans voegt eraan toe dat "we een adviseur ook bij schadeproducten de gelegenheid bieden om met nettopremies te werken".
 
Bij nieuw te ontwikkelen schadeproducten biedt NN de adviseur bovendien "de mogelijkheid om transparant te zijn over de provisie; dat is de keuze van de adviseur".
 
Gedragsregels
NN zal met assurantiekantoren nieuwe samenwerkingsovereenkomsten aangaan. Het model daarvoor is al ontwikkeld en "besproken met individuele intermediairs en brancheorganisaties". De maatschappij zal zich tevens binden aan gedragsregels voor rechtstreekse klantbenadering. "Vanzelfsprekend zal NN het portefeuillerecht respecteren."
 
Bij "niet-integer handelen" van NN zou het intermediair voor andere aanbieders moeten kiezen, zo waarschuwt Adfiz. "NN neemt grote risico's." De brancheorganisatie adviseert assurantiekantoren om de premie-incasso vooral in eigen hand te houden.
 
'NN bleef achter'
Adfiz vindt dat NN een verkeerde keuze maakt door het tij van "de al vele jaren teruglopende omzet" te willen keren via internet. Dat "wordt bewezen door de toenemende omzet van enkele zeer goed presterende verzekeraars die wél nadrukkelijk en exclusief via het intermediair werken". Volgens Adfiz heeft de verzekeraar de malaise aan zichzelf te danken. "NN is het afgelopen decennium te veel een intern gerichte organisatie geweest. NN bleef achter in performance, productontwikkeling en prijs".
 
De Commissie CFD, die de aangesloten tussenpersonen in een enquête naar hun mening vraagt over de directe stappen van NN, kondigt aan dat andere grote verzekeraars "op zeer korte termijn" het voorbeeld van NN zullen volgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.